×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Löneskillnaderna som inte är ok

2013-12-18

Vision har för tredje året gjort beräkningar på hur mycket våra medlemmar förlorar på att arbeta i en sektor där flest är kvinnor, jämfört med en sektor där flest är män. Beräkningarna visar att löneskillnaderna inte bara är svindlande – de ökar också.

Annika Strandhäll

Vi har jämfört lönerna hos civilekonomer, personalchefer och it-tekniker. I exemplen har vi använt statistik från Statistiska centralbyrån och räknat på två exakt lika jämförelsepersoner, båda 41 år gamla. Och problemen med de strukturella löneskillnaderna visar sig tydligt.

Allra värst är det för en civilekonom som arbetar i en kommun. Denna civilekonom förlorar 17.080 kronor i månaden i lön, jämfört med civilekonomen i en mansdominerad sektor. Det är 204.950 kronor per år. Dessutom tillkommer skillnaden i avtalsvärde och skillnaden i pension.

För en civilekonom som arbetar 20 år i en kvinnodominerad sektor och sedan lever till hen är 80 år, blir slutsumman 6,6 miljoner kronor lägre än för motsvarande civilekonom som arbetar i en mansdominerad sektor! Motsvarande resultat för en personalchef eller it-tekniker är 3,7 respektive 2,6 miljoner kronor.

Summorna talar sitt tydliga språk. Det här är inte ok!

För Vision är det en hjärtefråga att våra medlemmars löner ska sättas utifrån utbildning, kompetens och prestation. Lönen ska vara individuell och slås fast i bra lönesamtal med din chef –och vi tror att vårt lönesystem är ett sätt att minska de strukturella löneskillnaderna.

För att vända utvecklingen krävs samförstånd mellan såväl parterna på arbetsmarknaden som andra samhällsintressenter. Det här jobbar jag hårt för, inte minst utifrån min roll som ledamot i den av regeringen tillsatta Delegationen för jämställdhet i arbetslivet (JA-delegationen).

Visions ambition är att välfärdssektorn ska ha goda löner och villkor för medarbetarna. Det ska inte vara en sektor som ligger efter lönemässigt på grund av samhällets förlegade värdering av kvinnligt och manligt arbete. Våra medlemmar ska ha löner som motsvarar de resultat och den goda kvalitet som de levererar.

En konsekvens blir annars att den offentliga sektorn kommer att få stora problem att rekrytera de 420 000 medarbetare som behövs fram till 2020.

Hur tycker du att lönen ska sättas? Diskutera gärna på Facebook eller Twitter!

Läs också vad Aftonbladet skriver på ledarplats om vår rapport.

Annika Strandhäll
Förbundsordförande Vision

Visions pressmeddelande

Nyheter

Medicinska sekreterare kräver bättre villkor

Medicinska sekreterare får vården att rulla, men de är för få. Lön och arbetsvillkor behöver förbättras för att locka fler till yrket. Det visar den rapport om medicinska sekreterare i Norden som Vision genomfört.  för 7 dagar sedan

Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision

Vägen till friskare arbetsplatser går genom samverkan

Hög sjukfrånvaro är negativ för alla. Det innebär sämre livskvalitet för medarbetare och förlorade kompetenser och ökade kostnader för arbetsgivare. Nu finns en ny vägledning som ska underlätta arbetet i centrala samverkansgrupper och skyddskommittéer. Vägledningen innehåller bland annat framgångsfaktorer och förslag på en arbetsprocess för att hitta en väg till friskare arbetsplatser.  för 11 dagar sedan

Digitala årsmötet - så går det till

Om en månad är det dags för Visions första helt digitaliserade årsmöte. Årsmötets processledare Kajsa Qvist berättar hur det kommer att gå till.  2019-09-06

Vision ställer sig bakom FFF:s krav

Klimatet är en facklig fråga, idag och alla andra dagar. Vision är en Fair union och har haft fokus på hållbarhet sedan länge. Vi vet att vi måste jobba tillsammans, både arbetsgivare, fackförbund, politiker och medborgare, för att möjliggöra en grön omställning - en #JustTransition. Därför ställer vi oss självklart bakom FFF:s fyra krav och uppmanar andra att göra detsamma!  2019-09-27

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

888 nya medlemmar under oktober

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 6 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb