×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Löneskillnaderna som inte är ok

2013-12-18

Vision har för tredje året gjort beräkningar på hur mycket våra medlemmar förlorar på att arbeta i en sektor där flest är kvinnor, jämfört med en sektor där flest är män. Beräkningarna visar att löneskillnaderna inte bara är svindlande – de ökar också.

Annika Strandhäll

Vi har jämfört lönerna hos civilekonomer, personalchefer och it-tekniker. I exemplen har vi använt statistik från Statistiska centralbyrån och räknat på två exakt lika jämförelsepersoner, båda 41 år gamla. Och problemen med de strukturella löneskillnaderna visar sig tydligt.

Allra värst är det för en civilekonom som arbetar i en kommun. Denna civilekonom förlorar 17.080 kronor i månaden i lön, jämfört med civilekonomen i en mansdominerad sektor. Det är 204.950 kronor per år. Dessutom tillkommer skillnaden i avtalsvärde och skillnaden i pension.

För en civilekonom som arbetar 20 år i en kvinnodominerad sektor och sedan lever till hen är 80 år, blir slutsumman 6,6 miljoner kronor lägre än för motsvarande civilekonom som arbetar i en mansdominerad sektor! Motsvarande resultat för en personalchef eller it-tekniker är 3,7 respektive 2,6 miljoner kronor.

Summorna talar sitt tydliga språk. Det här är inte ok!

För Vision är det en hjärtefråga att våra medlemmars löner ska sättas utifrån utbildning, kompetens och prestation. Lönen ska vara individuell och slås fast i bra lönesamtal med din chef –och vi tror att vårt lönesystem är ett sätt att minska de strukturella löneskillnaderna.

För att vända utvecklingen krävs samförstånd mellan såväl parterna på arbetsmarknaden som andra samhällsintressenter. Det här jobbar jag hårt för, inte minst utifrån min roll som ledamot i den av regeringen tillsatta Delegationen för jämställdhet i arbetslivet (JA-delegationen).

Visions ambition är att välfärdssektorn ska ha goda löner och villkor för medarbetarna. Det ska inte vara en sektor som ligger efter lönemässigt på grund av samhällets förlegade värdering av kvinnligt och manligt arbete. Våra medlemmar ska ha löner som motsvarar de resultat och den goda kvalitet som de levererar.

En konsekvens blir annars att den offentliga sektorn kommer att få stora problem att rekrytera de 420 000 medarbetare som behövs fram till 2020.

Hur tycker du att lönen ska sättas? Diskutera gärna på Facebook eller Twitter!

Läs också vad Aftonbladet skriver på ledarplats om vår rapport.

Annika Strandhäll
Förbundsordförande Vision

Visions pressmeddelande

Nyheter

Landsting nu regioner

Från och med den 1 januari har alla Sveriges regioner tagit över det regionala utvecklingsansvaret från länsstyrelserna. För Visions avdelning i Sörmland har regionbildningen inneburit tydligare och kortare beslutsvägar.  2019-01-29

Brist på tandsköterskor kan leda till felbehandlingar

Det råder stor brist på tandsköterskor i hela landet konstaterar Vision i en ny rapport. Det riskerar att leda till längre tandvårdsköer och sämre patientsäkerhet. För att behålla erfaren personal och rekrytera nya medarbetare måste arbetsgivarna göra långsiktiga lönesatsningar och erbjuda moderna villkor.  2019-01-28

Låt inte barn och unga hamna #mellanstolarna

I ett öppet brev som idag skickas till socialminister Lena Hallengren belyser fler organisationer de tusentals barn och unga med psykisk ohälsa som hamnar mellan stolarna. De slussas mellan olika myndigheter och kontaktpersoner och går igenom långa utredningar.  2019-01-24

Snabba tips inför lönesamtalet

Det är viktigt att du förbereder dig så mycket som möjligt inför ditt lönesamtal. Då är det lättare att argumentera för din lön och dina förmåner. Här får du fem tips på saker du kan göra för att förbereda dig.  2019-01-17

Till arkivet

1321 nya medlemmar under april

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 3 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb