×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Grattis alla skyddsombud!

2013-10-23

I dag, på Skyddsombudens dag, vill jag uppmärksamma alla skyddsombud och deras viktiga uppdrag. Att vara skyddsombud är ett av de viktigaste förtroenden man kan få av sina kollegor. Arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön men arbetsmiljöarbetet ska bedrivas tillsammans med arbetstagarna och deras representanter, skyddsombuden.

Annika Strandhäll

Vision har cirka 5500 skyddsombud. De utgör, med all sin kunskap, en positiv kraft i utvecklingen av arbetsmiljön på arbetsplatsen. Det handlar inte bara om att förebygga risker, utan också lyfta fram och främja det friska i organisationen och i arbetsgruppen.

Jag önskar att fler arbetsgivare skulle se skyddsombuden som den resurs de är och säkerställa att de får den vidareutbildning och möjlighet att ta den tid i anspråk som behövs för att utföra uppdraget.

Ett område som blir allt viktigare att jobba med är den digitala arbetsmiljön. Det handlar om de verktyg vi dagligen använder oss av i arbetet; IT-system, programvaror och IT-stöd. I bästa fall underlättar de arbetet, i sämsta fall skapar de merarbete och stress.

För att skyddsombuden ska kunna påverka IT-systemen så att de stödjer arbetet, behöver skyddsombuden vara involverade redan i upphandlingsdiskussionerna liksom i utvärderings- eller utvecklingsarbetet.

Två exempel på hur Vision framgångsrikt arbetar med dessa frågor är i Norrbottens läns landsting och i Hultsfred där Vision har infört digitala skyddsronder för att öka medvetenheten om IT-stress. Nästa steg är att utbilda skyddsombuden i digital arbetsmiljö.

Vilken arbetsmiljöfråga tycker du är viktigast på din arbetsplats? Diskutera gärna på Facebook och Twitter.

Annika Strandhäll

Förbundsordförande Vision

Nyheter

Vision yrkar för en hållbar fastighetsbransch

Den 13 februari växlade Vision yrkanden med arbetsgivarorganisationen Fastigo. Reallöneökningar, inflytande över arbetstiden, pensioner och gröna avtal kommer vara Visions fokus i kommande avtalsförhandlingar.  för 3 dagar sedan

Starka fackförbund ger bättre villkor och bättre löner

Vad skulle hända om fackförbunden inte fanns? Förutsättningarna på arbetsmarknaden skulle bli betydligt sämre, enligt en rapport från tankesmedjan Futurion och analysföretaget WSP.  för 5 dagar sedan

Anteckning

Nytt sätt att hjälpa utbrända

Ett nytt verktyg kan få personer med utmattningssyndrom att komma tillbaka till jobbet snabbare. Forskaren Therese Eskilsson har skapat en strukturerad dialog som fått goda resultat.  för 6 dagar sedan

Vobba – möjlighet eller tvång?

Tomt på kontoret? Välkommen till vabruari. I februari kommer runt 200 000 föräldrar att stanna hemma från jobbet med sjuka barn. Allt fler väljer eller känner sig tvungna att "vobba", men vad är det egentligen som gäller?  för 13 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1073 nya medlemmar under februari

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 6 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb