×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Chefer i äldrevården har för många underställda

2013-01-29

Många chefer inom social omsorg har så många underställda att det saknas förutsättningar för ett professionellt ledarskap. Vision har tillsammans med tidningen Chefen i Fokus gjort en undersökning om chefernas villkor och vi ser att det nu är hög tid att begränsa antalet direkt underställda medarbetare.

Annika Strandhäll

Enligt undersökningen finns det en tydlig koppling mellan antalet underställda och hur cheferna upplever förutsättningarna för sitt ledarskap. Mer än hälften av cheferna inom äldreomsorgen uppger att de har för många underställda för att kunna utöva ett bra ledarskap. Bland tekniska chefer är motsvarande siffra 15 procent.

Och cheferna i äldreomsorgen är de som har flest underställda. Hela 72 procent av äldreomsorgscheferna har fler än 30 direkt underställda. Motsvarande siffra bland tekniska chefer är 17 procent och bland chefer inom individ- och familjeomsorgen är siffran 23 procent.

Att en chef inte ska ha fler än 25 underställda är en av Visions hjärtefrågor. Resultaten i vår undersökning, där drygt 2200 chefer inom kommuner, landsting och kommunala bolag har svarat, visar att det är ett viktigt mål.

Äldreomsorgscheferna uppger att återkoppling och kvalitetsutveckling är uppgifter som får stå tillbaka. Det är så klart mycket allvarligt och kan i förlängningen få konsekvenser för vår välfärd. Det finns ett givet samband mellan chefskapet och personalens trivsel och välbefinnande på en arbetsplats. Bristande ledarskap bidrar till högre personalomsättning och därmed sämre kontinuitet vilket direkt försämrar kvaliteten i verksamheten.

För Vision är det viktigt att du som medlem ska få ut så mycket som möjligt av ditt arbetsliv. Att chefer har ett rimligt antal underställda är en del av det. Cheferna behöver också mer tid att arbeta strategiskt och ett bra administrativt stöd.

Annika Strandhäll
Förbundsordförande Vision

Rapporten Om bara chefen var bättre

Fler kommentarer

Nyheter

Digitala årsmötet - så går det till

Om en månad är det dags för Visions första helt digitaliserade årsmöte. Årsmötets processledare Kajsa Qvist berättar hur det kommer att gå till.  för 11 dagar sedan

Vision vill forma framtidens arbetsliv

Under hösten fortsätter Vision att träffa medlemmar på arbetsplatser, mässor, fikarum, över telefonen och på sociala medier.  för 8 dagar sedan

Värmen är tillbaka - Så kan du jobba ute

Suntarbetsliv har tagit fram en checklista över hur du kan flytta kontorsarbetet utomhus. Och varför det är bra att jobba utomhus.  2019-08-26

Klimatfrågan allt viktigare när young professionals får bestämma

När studenter, akademiker och nya i arbetslivet rankar sina drömarbetsgivare hamnar Google, IKEA och Spotify i topp, enligt en ny undersökning från Academic Work. Resultatet visar också att företag som tar klimatfrågan på allvar ökar stort i attraktivitet.  2019-08-20

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1085 nya medlemmar under september

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb