×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Brist på resurser hotar socialtjänsten

2012-09-26

I samband med årets socialchefsdagar, 26-28 september, släpper Vision vår årliga socialchefsrapport, där Sveriges socialchefer har fått ge sin syn på de utmaningar som svensk socialtjänst står inför.

Annika Strandhäll

Liksom tidigare års undersökningar visar även årets enkätsvar att socialcheferna är en stolt yrkesgrupp som i allmänhet trivs med sitt arbete. De känner sig motiverade att ta sig an morgondagens utmaningar, till exempel att bemöta de nya och växande målgrupperna på bästa sätt.

Men enkätsvaren visar också att det finns för lite tid över till strategiskt utvecklingsarbete och önskvärd fortbildning. De ekonomiska ramarna har blivit allt snävare. Bekymmersamt många tycker att resurserna inte räcker till den kompetensutveckling för medarbetarna som de skulle önska. Dessutom saknas medel för att kunna leva upp till politikernas målsättning för socialtjänsten. En socialchef beskriver skillnaden mellan önskade resultat och tilldelade resurser som ”ett ständigt krig”.

Vision ser allvarligt på detta. Särskilt mot bakgrund av att det kommer behövas runt 100 000 nya medarbetare inom socialtjänsten och äldreomsorgen under de kommande åtta till tio åren. För att kunna upprätthålla en god kvalitet i verksamheterna framöver behövs många nya kompetenta arbetstagare. Det är viktigt att skapa interna karriärvägar för både socionomer och chefer inom socialtjänsten för att attrahera de medarbetare som behövs. De nyckelpersoner som redan finns inom organisationen behöver också motiveras att stanna genom att erbjudas möjlighet till utveckling.

Visions rapport visar att det är hög tid att de styrande politikerna, både nationellt och lokalt, ger socialcheferna bättre förutsättningar, för att möjliggöra strategisk utveckling och kompetensutveckling för medarbetarna, och på så sätt trygga kvaliteten inom välfärden.

Annika Strandhäll
förbundsordförande Vision

Nyheter

Gå med Vision i Stockholms Prideparad 2019!

Vill du också uppleva stämningen i paraden och vara med och synliggöra arbetet för en arbetsplats för alla? Gå med Vision i Stockholms Prideparad 2019!  2019-07-05

Sommarhälsning från Veronica Magnusson

Här kommer en sommarhälsning från Visions förbundsordförande Veronica Magnusson. Glad sommar!  2019-07-05

Levnadslön - en förutsättning för Agenda 2030

Offentlig upphandling har en jätteviktig roll i arbetet med levnadslön i andra länder. Det lyfte Visions förbundsordförande Veronica Magnusson under ett seminarium där det pratades om hur alla i världshandeln ska kunna leva på sitt arbete.  2019-07-05

Mats Lindgren, Veronica Magnusson, Sigrid De Geyter, Jörgen Hermansson och Ardalan Shekarabi.

Samhällsbygge 2030 – från hållbarhetsvision till framgångsverksamhet

På onsdagen under Almedalsveckan deltog Veronica Magnusson i ett panelsamtal tillsammans med bland annat civilminister Ardalan Shekarabi, och där pratade de om hur framgångsnycklarna ser ut för att hållbarhetsvisioner ska bli verklighet.  2019-07-04

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

508 nya medlemmar under augusti

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb