×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

warning icon

Vill du testa vår betasida?

Vi har tagit fram en ny startsida på vår webbplats och du kan vara med att testa den. Vi vill gärna att du berättar vad du tycker. Testa den nya startsidan

Mer om facket på lätt svenska

Bättre på jobbet med avtal. Så här fungerar Vision, och så här får du kontakt med oss.

Bättre på jobbet med avtal

Fackförbund och arbetsgivare har tillsammans kommit överens om vad som ska gälla på arbetsplatsen. Det står skrivet i ett avtal.

Det avtalet heter kollektivavtal. Några exempel på vad avtalet kan ge dig:

  • övertidsersättning när du jobbar längre än vad som var bestämt.
  • traktamente, som är extra pengar när du måste resa i ditt arbete.
  • högre pension.
  • försäkringar så att du får pengar om du till exempel skadar dig eller blir sjuk länge.
  • längre semester.

Avtalet är bättre än lagen

Kollektivavtalet handlar om just ditt jobb. Den som arbetar inom vården behöver ett annat avtal än den som arbetar på ett bygge. Därför finns olika avtal för olika branscher.

Avtalen förändras ibland. Då förhandlar facket och arbetsgivaren om det. Det är medlemmarna i Vision som bestämmer vad som är viktigt i ett nytt avtal.

Lokala avtal

Det finns ett centralt avtal, som gäller till exempel för alla som har en kommun eller ett landsting som arbetsgivare. Det kan sedan förändras så att det passar din arbetsplats.

Din Vision-avdelning eller Vision-klubb pratar med din arbetsgivare om det. Efter den förhandlingen skrivs ett lokalt avtal.

I de lokala avtalen finns ofta något extra för personalen på arbetsplatsen. Det kan vara kortare arbetstid, att man får träna på arbetstid eller billigare lunch.

Vision vill ha en bättre värld

Vision vill ha ett bra arbetsliv för alla i hela världen. Vision tänker inte bara på sina medlemmar. Vi är en Fair Union – ett schyst fackförbund.

Att vara en Fair Union innebär att vi vill leva som vi lär. Det kan till exempel vara att vi säger åt arbetsgivaren att köpa kaffe och te som är märkt med Fairtrade. En sådan märkning visar att kaffet är gjort på ett schyst sätt. Odlarna har till exempel fått bättre lön för sitt arbete.

Om vi tänker på hur vi gör i vår vardag kan vi förbättra för andra. Det kan vi göra genom att tänka på vad vi köper. Kommuner och landsting kan också tänka på vad de köper. Till exempel att sakerna inte har förstört miljön när de tillverkats. Eller att de som gjort prylarna fått för lite lön och dålig arbetsmiljö.

Vi kan säga att kommuner och landsting ska använda våra skattepengar på ett schyst sätt.

Det är naturligt för facket att tänka på detta. Vision köper saker och tjänster av företag som har kollektivavtal och som inte förstör miljön. Det vi köper ska vara schyst tillverkat.

Du kan påverka så att vi blir ännu bättre! Prata med dina kollegor om hur det är på din arbetsplats. Tänker ni på att allt är schyst tillverkat?

Så fungerar Vision

Medlemmarna bestämmer vad Vision ska göra.

Du och dina arbetskamrater tillhör samma klubb eller avdelning inom Vision.
Det är i klubben eller avdelningen ni tillsammans kan påverka arbetsgivaren.
Det är också i klubben eller avdelningen ni kan förändra hela fackförbundet Vision.

Vartannat år har Vision ett förbundsmöte. Då väljs ordförande och styrelse för förbundet. Där bestäms också vilka frågor som Vision ska jobba extra mycket med.

Vision har också anställda experter och ombudsmän. De arbetar på Visions kontor som finns i Stockholm och på sex andra platser i landet.

A-kassan Vision

A-kassan Vision är arbetslöshetskassan för dig som är medlem i Vision. Men det är inte samma sak som fackförbundet Vision. Du behöver anmäla dig till a-kassan på en annan blankett.

Om du inte har något arbete kan du få pengar från a-kassan. A-kassan Vision har ett kontor i Stockholm och ett kontor i Göteborg. Ring 0771-773 800 om du vill gå med.

Kontakta Vision

Om du har frågor ringer du Vision Direkt.

Du kan fråga om allt som handlar om ditt arbete. Det kan vara frågor om lönen, om arbetsmiljön eller något annat. Vi svarar direkt.

Du kan också mejla oss. Då får du svar inom 12 timmar.

Välkommen!

Telefon: 0771 44 00 00

E-post: visiondirekt@vision.se

Nyheter

5 tips för en mer öppen och inkluderande arbetsplats

Vision jobbar aktivt för ett schyst arbetsliv med nolltolerans mot diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna och inkluderande. Här är 5 tips för hur du kan bidra till mer öppenhet på arbetsplatsen.  2020-07-14

Därför ska du stanna hemma från jobbet när du är krasslig

Coronapandemin har fått oss alla att tänka om kring våra levnadsmönster. En effekt av rådande världsläge är att de flesta nu stannar hemma från jobbet när de känner sig sjuka – något som tidigare inte varit helt självklart.  2020-07-14

”En kris som corona prövar alla chefers mod”

För Magdalena Jonsson, avdelningschef på socialtjänsten i Piteå kommun, har de senaste månaderna varit intensiva och extraordinära. Coronapandemin har tagit upp all tid i kalendern. ”Min strategi från start har varit att planera för det värsta men hoppas på det bästa”, säger Magdalena.  2020-07-01

Stärk äldreomsorgen nu!

Tillsammans kräver nu Visions Veronica Magnusson och Kommunals Tobias Baudin att politiker på alla nivåer ska inse allvaret och ta krafttag för en tryggare och mer uthållig äldreomsorg.  2020-06-29

Till arkivet

198 nya medlemmar under augusti

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb