×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till försäkringar hos Förenade Liv, och du bör noga läsa informationen som skickas hem till dig när du blivit medlem. Är du sjukskriven, eller har varit det de senaste tre månaderna, behöver du kontakta försäkringsbolaget eftersom det ställs vissa hälsokrav för att kunna få försäkringarna. Om du inte vill ha försäkringarna måste du kontakta försäkringsbolaget och tacka nej. Den automatiska anslutningen till försäkringarna gäller inte om du varit medlem i Vision under de senaste tolv månaderna.

Om du betalar din avgift till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien att dras så, om du inte tackar nej till försäkringarna eller kontaktar Förenade liv för att ändra till inbetalningskort eller autogiro.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan!

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Lätt svenska

Vision är ett fackförbund. Det viktigaste för oss är våra medlemmar. Det viktigaste är vad du vill. Vi vill hjälpa dig så att du får det bra på arbetet.

Du får hjälp när du behöver. Du får också goda råd när du behöver det. Du har nytta av oss både när det går bra för dig och när du får problem.

Många är medlemmar i Vision och det är bra. Om många är med så är det lättare att göra arbetslivet bättre. Du får kontakt med människor som jobbar med samma sak som du. Det kan hjälpa dig i ditt arbetsliv.

Vision finns i hela landet. Om du vill träffa oss är det lätt. Det är också lätt för dig om du vill engagera dig mer. Fackförbunden fungerar för att medlemmar är med och gör saker för att de vill det.

Vi arbetar också med frågor som rör hela världen, vi är globala. Vi kallar vårt fackförbund en Fair Union. Det betyder ungefär ett schyst fackförbund.

Vi vill att alla människor ska behandlas rättvist. Vi vill inte att vi människor ska förstöra miljön. Alla som arbetar ska kunna gå med i en fackförening.

När du är medlem i Vision hjälper du till att göra världen bättre.

Men det viktigaste för oss är att du som medlem har det så bra som möjligt på jobbet.

Vi gör det bättre

Vi i Sverige bestämmer tillsammans vad våra skattepengar ska gå till, genom att välja våra politiker. Det kan vara att människor får hjälp när de behöver. Att de får sjukvård. Att de får hjälp att sluta missbruka droger. Att barnen får gå i skola och får skolmat. Det kallas välfärd.

Visions medlemmar jobbar med välfärd, och gör den bättre.

Visions 168 000 medlemmar arbetar i kommuner, landsting, privata företag eller kyrkan.

Vi stödjer inget politiskt parti.

Vision har tillsammans med andra fackförbund bildat TCO. I en stor organisation som TCO kan vi påverka mer.

Vem kan vara med?

Nästan alla på arbetsplatsen kan vara med i Vision. Du kan vara anställd en viss tid på arbetsplatsen eller ha en fast anställning. Du kan arbeta heltid eller deltid.

Våra medlemmar finns i över 4 000 yrken.

Några exempel på yrken är chefer, ingenjörer, personalvetare, socialsekreterare, ekonomer, präster, behandlingsassistenter, administratörer, medicinska sekreterare och tandsköterskor.

Medlem i Vision – det här får du

  • Träffa andra inom ditt yrke
    Du får delta i yrkesträffar, seminarier och utbildningar. Du bestämmer själv hur mycket du vill vara med.
  • Högre lön och hjälp att utvecklas
    Vi hjälper dig att klara dig bättre på jobbet. Du kanske vill veta hur du kan få högre lön. Eller du kanske vill förändra något annat på jobbet. Du kanske vill byta jobb.
  • Prata med oss om det!
    Hör av dig när det passar dig. Du kan kontakta Vision om du har frågor eller idéer som handlar om ditt jobb. Du kan mejla, ringa, chatta eller ställa en fråga på Facebook till exempel. Du väljer själv. Vi försöker svara på allt.
  • Bra och billiga försäkringar
    En del försäkringar får du när du är medlem. Till exempel en försäkring som kan ge dig mer pengar om du blir arbetslös, ihop med a-kassan. Den kallas inkomstförsäkring. Andra försäkringar kan du själv välja om du vill ha eller inte. Eftersom Visions medlemmar är många blir försäkringarna billigare för dig.
  • Billiga stugor och gratis tidningar
    Du får många bra förmåner som medlem. Det kan vara att hyra en semesterstuga billigt eller att gå på en kurs. Det kan vara billigare träning. Varannan vecka får du tidningen Vision.
  • Det bästa vi vet är att du får det bättre på jobbet
    Vi ger dig tips om vad du kan göra själv. Och vi pratar med din arbetsgivare om du vill det. Det kan gälla något som du och dina arbetskamrater vill förändra på din arbetsplats.
  • Hallå politiker!
    Vi vill att du ska ha det bra på jobbet. Därför försöker vi påverka politiker, arbetsgivare och andra som har makt att bestämma. Vi berättar för dem hur din verklighet ser ut. Vi berättar för dem hur det kan bli bättre för dig och dina arbetskamrater. Dina idéer är viktiga för oss.
  • Du bidrar till en bättre värld
    Det finns saker som alla människor har rätt till. Det är våra mänskliga rättigheter. Alla har rätt att gå med i ett fackförbund till exempel. Men så är det inte i alla länder. Därför är det viktigt att jobba för mänskliga rättigheter överallt. Det gör Vision.Vi jobbar också för en hållbar utveckling. Med det menas en utveckling som inte förstör för miljö eller människor.

Men det viktigaste för oss är att ditt arbetsliv ska bli så bra som möjligt.

Bli medlem i Vision

Välkommen som medlem i Vision!

Om du fyller i medlemsanmälan här på webben blir du medlem direkt.

Då får du också möjlighet att logga in på sidor som bara medlemmar kan se.

Tänk på att anmälan bara gäller fackförbundet Vision. Om du vill gå med i a-kassan, ring 0771-773 800.

Prova att vara medlem utan att det kostar något

Du kan prova att vara medlem utan kostnad i tre månader. Vi bjuder på medlemsavgiften. Du betalar bara avgiften till a-kassan.

Efter tre månader fortsätter du att vara medlem automatiskt. Då betalar du medlemsavgift varje månad.

Avgiften betalar du på samma sätt som du betalar andra räkningar, via inbetalningskort eller autogiro. Eller så kan din arbetsgivare dra av medlemsavgiften på lönen.

Är du ung?

Då är det billigare att bli medlem i Vision. Om du är yngre än 30 år när du blir medlem betalar du bara 100 kronor för hela första året.

De första tre månaderna kostar ingenting. Året börjar räknas efter de tre månaderna.

Avgiften till a-kassan ingår inte i medlemsavgiften till Vision.

Bli medlem via sms

Du kan bli medlem via sms. Sms:a ordet Vision till telefonnumret 72672 så ringer vi upp dig efteråt.

Mer om Vision och facket på lätt svenska

Nyheter

Bara att jobba på

Visions biträdande förhandlingschef Karl Lundberg berättar vad det innebär, när nya avtal ännu inte är färdiga.  2017-03-30

Sveriges snabbast växande förbund för tjänstemän populärt bland unga

Vision ökade procentuellt mest av alla tjänstemannaförbund i Sverige under 2016, med 5,7 procent. Många av dem som väljer Vision är unga. Yrkesverksamma under 30 år står för hela 29 procent av de nya medlemmarna under 2016.  2017-03-21

”Vision har många medlemmar vilket skapar kraft”

Fler och fler unga yrkesverksamma väljer att gå med i Vision. Vision pratade med Fredrika Stranne som nyligen blev medlem i Vision och frågade varför hon blev medlem: ”Jag upplever även Visions internationella arbete som viktigt.”  2017-03-27

Hur går det i avtalsrörelsen?

Just nu pågår intensiva förhandlingar mellan fackförbund och arbetsgivare inom flera av Visions avtalsområden. Målet är att ha nya avtal på plats under april. Visions förhandlingschef Eva-Lotta Nilsson berättar mer om läget.  2017-03-20

Till arkivet

791 nya medlemmar under augusti

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 05 2017

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb