Logotypen består av ett namnmärke och en symbol. Namnmärket har en stadig, modern och enkel typografi. Symbolen är hämtad ur v:ets form och är två pilar som alltid pekar framåt.
Regelverk
Namnmärket får aldrig användas utan symbolen, men symbolen kan frikopplas från logotypen och användas som ett eget designelement. Helst i sitt par, men i vissa sammanhang även som en pil i taget (se nedan). När du använder Visions logotyp ska du alltid använda de färdiga digitala filer som finns att hämta här. Logotypen går inte att återskapa på något annat sätt.

Bild: Symbol
Frizon
Bilden beskriver de avstånd och marginaler logotypen bör ha runtomkring. Bredden av ett "n" till vänster och höger, och höjden av ett "n" i nederkant av ordbilden. En helt + 2/3 av ett "n" från ovankant.
Vid placering av Visions logotyp på en cirkelformad yta ska logotypen alltid placeras centrerat, med ett n:s bredd marginal i högerkant.

Bild: Frizon
Minsta storlek på logotyp
Minsta storlek på logotypen är 15 mm i bredd, som motsvarar 21 pt av komplementtypsnittet Starling. Vid mindre storlek blir ordbilden otydlig och svårläst.

Bild: Minimistorlek
Logotyp i gråskala
Logotypen ska alltid återges i färg när det går. Det finns en svartvit logotyp med symbolen i gråskala att använda när färgåtergivning inte är möjligt.

Bild: Logotyp i gråskala
Nedladdning:
För tryck i eps-format
För Office i jpg-format
Logotyp positiv vs negativ
Denna bild beskriver var gränsen går för positiv logotyp vs negativ i förhållande till svärta. Använd positiv logotyp med bakgrund från vit till valörstyrka 30 procent. Från 40 procents till 100 procents styrka används negativ logotyp. Undvik bakgrunder med 50 procents valör då symbolen alltid är i Vision-lila som ligger på just den valören.

Bild: Positiv logotyp vs negativ logotyp
Bild: Exempel
Placering av logotyp: Broschyrer och information
Logotypen placeras i första hand högerställd i nederkant som avsändare till det huvudsakliga budskapet. På rollups och i andra sammanhang där nederkant inte är att rekommendera, placeras logotypen vänsterställd i överkant.

Bild: Placering av logotyp på broschyrer och informationsmaterial
Placering av logotyp: Visitkort, brevhuvud
Logotypen placeras vänsterställt då logotypen är det man vill kommunicera i första hand.

Bild: Placering av logotyp på visitkort, brevhuvud med mera
Symbolen för sig, en pil
Symbolen är en del av logotypen och ska helst inte överexploateras. I vissa sammanhang kan du använda en av pilarna för att förtydliga, eller lyfta fram något.
- Används endast en pil plockad från symbolen som anfang i faktaruta eller som "bullets" i puffar
- Anpassas alltid till gemenhöjden av punkstorleken i typsnittet

Bild: En pil som grafiskt element
Symbolen för sig, två pilar
Symbolen med de två pilarna kan användas separat utan namnmärket när sammanhanget är givet att det är Vision som visar upp sig. Ett exempel är en knapp. Symbolen kan färgsättas med paletten, använd vår lilafärg i första hand.

Bild: Kampanjknapp med två pilar