×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • På språng. 7–8 gånger per dag är Alexander Olsson ute och byter eller lagar IT-utrustning på sjukhusets avdelningar.  Foto: Morgan Karlsson

    På språng. 7–8 gånger per dag är Alexander Olsson ute och byter eller lagar IT-utrustning på sjukhusets avdelningar. Foto: Morgan Karlsson

  • IT-tekniker med specialuppdrag. Ann Samuelsson är projektledare i arbetet med det nya operativsystemet, Ola Persson är så kallad asset-­manager, och Mikael Bergström (längst bak) är frontline. Foto: Morgan Karlsson

    IT-tekniker med specialuppdrag. Ann Samuelsson är projektledare i arbetet med det nya operativsystemet, Ola Persson är så kallad asset-­manager, och Mikael Bergström (längst bak) är frontline. Foto: Morgan Karlsson

  • Anja Persson, nu på service­desken, snart tjänstledig för att jobba med landstingets nya förvaltnings- och affärssystem. Foto: Morgan Karlsson

    Anja Persson, nu på service­desken, snart tjänstledig för att jobba med landstingets nya förvaltnings- och affärssystem. Foto: Morgan Karlsson

IT-tekniker bryter ny mark

2018-09-19

Tidningen Vision nr 6 2018. När digitaliseringen i sjukvården går på högvarv ­behövs personalens spetskompetens. I Blekinge har IT-teknikerna axlat nya roller.

Servicedesken är navet. Rummet med fyra arbetsplatser ligger strax innanför ingången till IT-servicens lokaler på Karlskronas sjukhusområde. Personalen har varit på plats sedan 7.30, men nu letar sig förmiddagssolen in genom neddragna persienner. Mikael Bergström är så kallad frontline, tar inkommande samtal. 85 stycken hittills.

– Det är alltid högt tryck på måndagar. Anställda som glömt lösenord, frågor om program, patienter som inte kommer åt wifi. Det kan vara vad som helst, säger han i en paus mellan två samtal.

Ärenden som inte går att lösa på ett par-tre minuter skickas vidare till det som kallas backline, för dagen bemannat av Helene Svensson. Rutinerad. Har jobbat här som IT-tekniker sedan 1995.

– Inget som vållar huvudbry, konstaterar hon med en blick på dagens ärendelista över kontobeställningar och annat som ska hanteras.

Det här är basjobbet för IT-teknikerna, liksom att vara ute på golvet, byta datorer, flytta utrustning, lösa problem hos användarna på sjukhusen i Karlskrona och Karlshamn, vårdcentraler, privata vårdgivare, tandvård, psykiatrin och administrationen.

Så har det varit länge. Fast ändå inte. För 20 år sedan, var det mer hands-on, mer skruvande i datorerna och mindre automatiserat, konstaterar Helene Svensson med viss saknad.

Hon är inte ensam om att ha lång erfarenhet. Kollegerna Ann Samuelsson och Anja Persson har också snart 20 års anställning, och har kunnat följa hur IT-enheten vuxit, delats i två (IT-service och IT-infrastruktur) samtidigt som nya tjänster och specialområden etablerats. Det har blivit mer komplext.

– Ju mer som digitaliseras desto mer behövs vi. Och det har eskalerat, nu har alla IT-tekniker något sidouppdrag, säger Ann Samuelsson.

Sidouppdrag, som vadå? Ann Samuelsson gör en demonstration till fots, vandrar igenom IT-enhetens korridorer, passerar ingenjörerna på testlabbet, driftteknikerna som jobbar med servrar, sticker in huvudet till Ola Persson, it-tekniker som numera är assetmanager – det vill säga håller koll på beställningar av hårdvara, att utrustningen som behövs finns och fungerar. Vidare till Mattias Selander, också IT-tekniker som tar akutuppdrag, tillika sjukhusfotograf och redigerare av utbildningsfilm. Till slut landar hon framför ett bord med laptops och datorer. Testmoduler för Windows 10, operativsystemet som ska införas under året. Ann Samuelsson är sedan i våras delprojektledare.

– Mitt jobb är att se till att applikationerna är testade och klara att köra. Det är hur stort som helst. Förutom journalsystemet finns det flera hundra olika applikationer. Dessutom kringutrustning som fotpedaler, diktafoner och annat som ska fungera.

Det betyder tätt samarbete med tekniska systemförvaltare, konsulter och leverantörer. Just nu planeringsmöten om hur man stegvis ska införa det nya systemet, eller ”utrullningen”, som Ann Samuelsson säger.

Mycket jobb, för Ann Samuelsson har det inneburit att hon fram nästa sommar bara tjänstgör som IT-tekniker en dag i veckan.

– Innan jag började gick jag en utbildning i projektkunskap. Det var nog tur med tanke på hur mycket det är att hålla ihop, säger hon.

Har lönerna påverkats av att ni tar på er nya arbetsuppgifter?

– Det är ganska nytt att vi tar på oss uppdrag och i och med det måste vi jobba fram nya lönekriterier. Men nej, i dagsläget får jag inte en spänn extra. Samtidigt är jag glad att få möjligheten att utvecklas och att vår chef vill att vi ska göra det, säger Ann Samuelsson, som varit fackligt aktiv i många år och sitter i Visions avdelningsstyrelse.

– Lönen är absolut den viktigaste fackliga frågan för IT-teknikerna. Den diskuteras hela tiden. Därtill är arbetsbelastningen ganska hög, och det förekommer stress. Vår chef är mycket medveten om det och tar strid för att få så mycket resurser som möjligt.
Men i ett ansträngt ekonomiskt läge är sjukvården prio ett, konstaterar hon.

Tillbaka till servicedesken. Övervakningsskärmar på väggen registrerar samtalen och visar i realtid hur nätverket arbetar. Idel gröna staplar.

– Om det lyser rött är det min uppgift att ringa in folk, säger Anja Persson.

Inom kort ska hon flytta ut från IT-enheten, vara tjänstledig ett år för att jobba med landstingets förvaltningssystem, men än så länge har hon rollen som incident manager.

– Senast vi hade en större incident var när vi uppdaterade vårdsystemet. Föreställ dig hur telefonerna börjar ringa när personalen inte kommer in i systemet. Jag kallar in systemförvaltare, konsulter och leverantörer, ser till att alla jobbar på problemet. Då tog det ett par timmar innan vi var igång igen, säger Anja Persson.

Den ökade datoriseringen har också lett till större fokus på sjukhuspersonalens digitala arbetsmiljö. Landstinget Blekinge var tidigt ute med IT-skyddsronder, och även där är IT-teknikerna med. Ytterligare ett sidouppdrag, som nu sköts av Helen Svensson.

Ann Samuelsson konstaterar att deras kunskap uppskattas.

– ”Hur kan du så mycket om det här? Vilken tur att ni finns”, kan en läkare säga till mig. Då svarar jag, ”Vilken tur att du finns”. Alla är bra på sin sak. Vi hjälps åt.

Mårten Kierkegaard

marten.kierkegaard@vision.se

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Så är löneläget

Medellönen för landstings- och regionanställda IT-tekniker var i fjol 31 540 kronor i månaden, en ökning med cirka 700 kronor jämfört med året innan. Sett till olika landsting är snittlönerna är högst i Uppsala, 34 351 kronor, och lägst i Värmland, 24 252 kronor. I Blekinge var medellönen 28 971 kronor i månaden.

Källa: Tidningen Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb