×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • Skolbussarna i Sunne kör ett 50-tal turer varje dag. Foto: Lasse Nilsson

    Skolbussarna i Sunne kör ett 50-tal turer varje dag. Foto: Lasse Nilsson

  • Elisabeth Röhr brukar åka med i skolbussen ibland för att se till att allt fungerar bra i bussarna och i trafiken.
Foto: Lasse Nilsson

    Elisabeth Röhr brukar åka med i skolbussen ibland för att se till att allt fungerar bra i bussarna och i trafiken. Foto: Lasse Nilsson

  • Nyligen fick Elisabeth Röhr kommunstyrelsen att ändra i reglementet så att vårdnadshavarna bara behöver ansöka om skolskjuts när barnen börjar i förskoleklass och i årskurs 7. Tidigare var man tvungen att ansöka varje läsår. Foto: Lasse Nilsson

    Nyligen fick Elisabeth Röhr kommunstyrelsen att ändra i reglementet så att vårdnadshavarna bara behöver ansöka om skolskjuts när barnen börjar i förskoleklass och i årskurs 7. Tidigare var man tvungen att ansöka varje läsår. Foto: Lasse Nilsson

Basar över barnens buss

2018-02-21

Tidningen Vision nr 2 2018. Att komma till skolan om man bor ute på landet kan vara både farligt och tidskrävande. Skol­skjutsadministratören Elisabeth Röhr ser till att 700 barn i Sunne får en säker resa.

Snö vräkte ner över hela Värmland när Elisabeth Röhr drog upp rullgardinen i huset i Rottneros utanför Sunne. På vägen till jobbet körde hon fast och blev framskottad av en granne.

– Då blev jag faktiskt orolig, måtte bussarna komma fram på vägarna tänkte jag. Jag var inne på jobbet strax efter sju ifall det skulle börja ringa i telefonerna, säger Elisabeth Röhr.

Men allt gick bra den där tisdagen i mitten av januari när vintern slog till på allvar. I alla fall i Sunne. I Grums, sex mil söderut var det värre. Där fick alla skolskjutsar ställas in. I Kil kom bussarna utanför tätorten inte fram.

– Det är chauffören som bestämmer om det är säkert att köra eller inte. Men i dag hade vi bara en buss som inte kom fram till en av uppsamlingsplatserna.

Sunne ligger mitt i Värmland och delas på mitten av sjöarna Övre Fryken och Mellan-Fryken. 700 barn har skolskjuts, de på låg- och mellanstadiet får åka i särskilda skolbussar och de äldre åker så långt det är möjligt med vanliga bussar och tåg i linjetrafiken. På grund av geografin och att kommunen har kvar många byskolor, den minsta har bara ett 40-tal elever, är man en av kommunerna med högst kostnader för skolskjuts. Varje dag kör de 16 skolbussarna ett 50-tal turer.

Enligt skollagen har kommunerna skyldighet att ordna skolskjuts till alla grundskole- och särskolelever som behöver det. I Värmland är det landstingsägda Värmlandstrafik som har uppdraget att upphandla och planera skoltrafiken. Privata entreprenören Nobina kör bussarna. Vilka avståndsregler som ska gälla för att man ska få skolskjuts bestämmer kommunerna själva. Låg- och mellanstadieelever i Sunne måste ha minst tre kilometer mellan hemmet och skolan och de på högstadiet måste bo minst fem kilometer bort.

Alla som behöver skolskjuts måste ansöka hos kommunen och det är Elisabeth Röhr som fattar beslutet på delegation från kommunstyrelsen. Förutom resvägens längd vägs bland annat trafiksäkerhet in.

– Jag har flera elever som måste korsa E45 eller en järnväg. De har blivit beviljade på grund av trafikförhållandet trots att de egentligen har för kort väg.

De fria resorna gäller bara mellan hemmet och den skola eleven blivit anvisad av kommunen. Stannar man kvar på fritids eller går på någon annan aktivitet efter skolan får man ordna hemresan på annat sätt.

Har föräldrarna delad vårdnad kan eleverna få skjuts till båda hemmen om de ligger i Sunne kommun.

För det mesta är det inga problem men ibland kan föräldrar som får avslag bli missnöjda.

– Då får vårdnadshavarna överklaga till Förvaltningsrätten och det tycker jag egentligen bara är bra. Då får jag ett kvitto på om jag har gjort en riktig bedömning, säger Elisabeth Röhr.

En familj överklagade till exempel att deras barn fick gå de sista 635 metrarna från skolbussens uppsamlingsställe och ville att eleven skulle få åka ända fram till dörren. De hänvisade till att det varit många inbrott i trakten och att det fanns rovdjur i området. Men Förvaltningsrätten sade nej – rädsla för tjuvar och rovdjur var ingen särskild omständighet.

Tio i två svänger chauffören Marita Fingal och tre av hennes kolleger in med sina fyra gula skolbussar bakom Östra skolan inne i Sunne. I dag kör hon linje 13 vars första runda avgår 14.00. Under turen förbi fler skolor inne i tätorten hoppar barnen på. I dag blir de bara fyra och Marita Fingal hejar på alla med förnamn. Därefter ger de sig iväg norrut på de snötäckta vägarna öster om Övre Fryken.

– Men Marita, ropar en av tjejerna som satt sig längst bak när bussen susar förbi hennes hus.

– Oj, förlåt jag såg inte att du var med, säger Marita Fingal och backar tillbaka.

Bussen passerar Norra Arneby och Svineberg innan Oskar, som är sist på den här turen, hoppar av vid Ingmårs Hembygdsgård där mamma står och väntar med bilen.

– Hej då, nu får du ge mamma en kram för att hon var så snäll och hämtade dig så du slipper gå hem i snön, säger Marita Fingal innan hon vänder tillbaka mot Sunne igen.

Klockan tre ska hon vara tillbaka vid Östra skolan för nästa runda. På den åker barnen som bor längre österut.

Elisabeth Röhr administrerar skolskjutsarna på halvtid, resten av tiden ordnar hon lärarvikarier. Hon tycker jobbet är kul och omväxlande men sticker inte under stol med att ansvaret för skolskjutsen är en utsatt position på en mindre ort där man är igenkänd av många. Förseningar, inställda turer och avslag på beslut kan leda till ilska och då får Elisabeth Röhr ofta ta smällen.

– Jag försöker förklara att jag inte kan göra något när det är förseningar och inställda turer och att föräldrarna får vända sig till Värmlandstrafik. 99,5 procent av dem förstår det men visst tar klagomålen mycket energi. Det är inte så kul att bli uthängd på Facebook och att folk säger att man är dum i huvudet.

Elisabeth Röhr säger att det är viktigt att inte ge efter för påtryckningar från de som försöker påverka hennes beslut.

– Det är alltid likställighetsprincipen som gäller, alla ska behandlas lika. Därför är det viktigt att vi alltid följer reglementet, säger hon.

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Skolskjuts – så funkar det

  • Hemkommunens ska se till att barn i grund-, sär- och gymnasiesärskolan får kostnadsfri skolskjuts.
  • Kommunen bestämmer själv vilka avståndsregler som gäller.
  • Om barnet inte kommer i tid till bussen är det föräldrarnas ansvar att eleven kommer till skolan.
  • Skolskjuts kan bedrivas både med allmän kollektivtrafik eller i särskilt anordnad skolskjuts.
  • Beslut som rör skolskjuts kan överklagas till Förvaltningsrätten.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb