×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • IT-tekniker Daniel Wiberg och rektor Christina Jansson diskuterar Enebyskolans internutbildning i digitalisering. Foto: Henrik Witt

    IT-tekniker Daniel Wiberg och rektor Christina Jansson diskuterar Enebyskolans internutbildning i digitalisering. Foto: Henrik Witt

  • Daniel Wiberg är med och leder kurser för lärarna inför förändringen med mer programmering på skolschemat. Foto: Henrik Witt

    Daniel Wiberg är med och leder kurser för lärarna inför förändringen med mer programmering på skolschemat. Foto: Henrik Witt

  • Daglig support. Samuel Granström och Alexander Törnvall i årskurs nio får hjälp med sina chromebooks. Foto: Henrik Witt

    Daglig support. Samuel Granström och Alexander Törnvall i årskurs nio får hjälp med sina chromebooks. Foto: Henrik Witt

It-tekniker tar plats i katedern

2018-04-17

Tidningen Vision nr 3 2018. Vem ska lära lärarna programmera? På Enebyskolan i Norrköping använder man sig av personalens kompetens för att förbereda sig för digitalisering och förändringarna i läroplanen.

Mörkret har fallit, bara ett fåtal elever dröjer sig kvar i snömodden på skolgården, uppehållsrummet och kaféet har bommat för dagen, och i skolsalarna har stolarna ställts upp på borden för att underlätta städningen.

Utom i klassrum P22. Här sitter ett tiotal lärare, och rektorn, i bänkarna och lyssnar till Enebyskolans IT-tekniker Daniel Wiberg och läraren Jonas Widén.

– Vi börjar med en övning, säger Daniel Wiberg och ber lärarna logga in på webbsidan classlab.com samtidigt som frågor projiceras på den stora smartboardskärmen: vad betyder det att datorn har 256GB? Vad gör ett RAM-minne?

Lärarnas svar dyker upp på skärmen i takt med att de levereras, diskussionen går igång och lektionen rullar vidare. Temat för kvällen är IT-teknik, IT-säkerhet och förändringar i teknikämnet.

– Många elever är duktiga på mjukvara, men har inte så bra koll på vad som är inuti datorn. I årskurs sju ska man lära sig vad de olika komponenterna gör, säger Daniel Wiberg samtidigt som Jonas Widén lägger upp en bild på vad som finns innanför skalet på en dator.

Enebyskolan i Norrköping ska, liksom alla skolor i Sverige, förändra undervisningen. Bakgrunden är att regeringen för ett år sedan beslutade att göra om läroplanerna för att öka digitaliseringen i skolan. Det innebär bland annat mer programmering på schemat, att eleverna ska förstå digitala system, arbeta med digitala medier, lösa problem med digital teknik och bli bättre på källkritik.

För att skolorna ska klara att tillämpa förändringarna i kurs- och ämnesplaner krävs utbildning av lärarna. Hur det ska gå till är kommunernas och skolornas ansvar, till exempel kan utbildningsförvaltningarna upphandla utbildningar eller så använder man Skolverkets särskilda webbkurser.

Enebyskolan har valt internutbildning.

– Jag kollade med chefen på utbildningskontoret om det var något på gång. När det enda som fanns var en liten halvdagskurs tänkte jag ”vad sjutton, vi har så mycket kompetens på skolan – Daniel som är IT-tekniker, skickliga pedagoger och ingenjörer – så varför inte göra det själva”, säger rektorn Christina Jansson.

Under våren ordnas sex interna utbildningstillfällen med olika teman, bland annat om hur skolämnena påverkas, källkritik och programmering. Vissa är obligatoriska för alla lärare, andra är frivilliga och ger komptid.

– Jag tror vi har fått med de stora förändringarna. Det ska vara infört till höstterminen så det är inte så mycket tid att vifta på, säger Christina Jansson.

Daniel Wiberg är med och leder vid tre tillfällen, förutom dagens kurs i IT-teknik och -säkerhet också två programmeringskurser.

Det är ett ämne han är som klippt och skuren för. Daniel Wiberg var programmerare med eget företag innan han började på Enebyskolan. Det var i augusti 2016. Han anställdes som elevassistent, men blev redan efter ett par veckor erbjuden jobbet som IT-tekniker.

– Det var helt nytt för mig, och jag visste ju ingenting om IT i skolan. Jag satt hemma och ringde runt till folk i kommunen för att lära mig skolornas system och ta reda på hur det fungerade med inloggning och allt annat. Men jag kom in i det ganska snabbt, berättar Daniel Wiberg.

Det har varit en hektisk tid sedan dess. Efter bara fem veckor på nya jobbet skulle skolan utrymmas för mögelsanering. Sedan dess har man flyttat två gånger med allt vad det innebär av att i samverkan med kommunens IT-enhet se till att riva nätverk, montera ned och upp switchar, accesspunkter och utrustning i klassrummen.

Dessutom är Daniel Wiberg IT-tekniker på ytterligare en skola, Navestadskolan, där är han halva sin arbetstid.

– Det underlättar ju inte att de ligger långt ifrån varandra. Ibland har man precis kommit fram så ringer de från den andra skolan och säger att skrivaren är trasig, säger han.  

Till vardags är Daniel Wibergs uppgift att se till att elevernas datorer fungerar - på Enebyskolan totalt 430 chromebooks – plus lärarnas utrustning samt smartboards och projektorer i klassrummen.

– Jag lagar inte datorerna själv. Men jag ser alltid till att ha några fungerande datorer i lager att låna ut så att eleverna kan fortsätta jobba som vanligt. Om
vi som skola kräver att de ska arbeta digitalt måste jag se till att de har utrustning direkt, säger Daniel Wiberg som också ser till att lärarna får vad de behöver.

– Det är en bra skola där lärarna är intresserade. Jag ger dem verktygen och ser till att det fungerar. Till exempel ska idrotten digitaliseras, läraren vill kunna visa instruktioner på skärm, filma övningar, mäta puls och andra värden. Möjligheterna finns ju, så varför inte?

I klassrum P22 rullar kvällslektionen med lärarna på. Efter övningen om hårdvara beskriver Daniel Wiberg och Jonas Widén skillnaden mellan operativsystem, tar upp olika aspekter på IT-säkerhet, och kommer in på teknik.

– Programmering får inte bli för teoretiskt, säger Daniel Wiberg och berättar att han börjar titta på material att köpa in för att tillverka robotar som kan programmeras.

– De måste klara oöm behandling. Tåliga, billiga, kluriga saker, säger han, och diskussionen är snabbt igång om hur man kan omsätta idéerna i de olika skolämnena.

Mårten Kierkegaard

marten.kierkegaard@vision.se

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Programmera mera

Förändringarna i skolans läroplaner börjar gälla 1 juli 2018. De innebär bland annat att eleverna ska:

  • Läsa mer programmering.
  • Bli bättre på källkritik.
  • Kunna lösa problem med digital teknik.
  • Arbeta med digitala medier.
  • Förstå digitala system och tjänster.
  • Förstå hur digitalisering påverkar samhället.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb