×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

warning icon

Vill du testa vår betasida?

Vi har tagit fram en ny startsida på vår webbplats och du kan vara med att testa den. Vi vill gärna att du berättar vad du tycker. Testa den nya startsidan

  • 
            Hunden Hjördis närvaro gör att Pia-Karin känner sig lugnare hos tandläkaren. Foto: Sören Andersson

    Hunden Hjördis närvaro gör att Pia-Karin känner sig lugnare hos tandläkaren. Foto: Sören Andersson

  • 
            Tandsköterskan Lena Moen Lif (till vänster) och tandläkaren Patricia De Palma provar ut Pia-Karins tandproteser. Foto: Sören Andersson

    Tandsköterskan Lena Moen Lif (till vänster) och tandläkaren Patricia De Palma provar ut Pia-Karins tandproteser. Foto: Sören Andersson

  • 
            Lena Moen Lif tycker att kontakten med patienterna är det bästa med jobbet. Foto: Sören Andersson

    Lena Moen Lif tycker att kontakten med patienterna är det bästa med jobbet. Foto: Sören Andersson

Får hemlösa att le igen

2016-02-26

Tidningen Vision nr 2 2016. Många hemlösa lider av dålig tandhälsa och tandläkarskräck. På Pelarbacken i Stockholm får de vård av tandsköterskan Lena Moen Lif. Nu hjälper också hunden Hjördis till.

Tandsköterskan Lena Moen Lif visar upp det chockrosa vaxet som formats efter patienten Pia-Karins käkar.

– Visst är de stiliga, säger hon.

Pia-Karin har kommit hit till Pelar­backen på Södermalm för att få tandproteser. Mottagningen erbjuder bland annat tandvård för socialt utsatta personer. Många patienter lider av dålig tandhälsa; år av hemlöshet, rökning och droger sätter sina spår.

Pia-Karin gillar färgen på det rosa vaxet. Minns tandvården på Eastmaninstitutet från barndomen, där var allt vitt. Lena berättar att hon gick sin tandsköterskeutbildning där 1974.

– Så jag känner till den där salen där alla barnen satt. Skrek en så började hela salen gapa.

– Åh, hur många var det? Hundra ungar, när jag var liten i alla fall, säger Pia-Karin.

Lena gör ofta så. Letar efter gemensamma nämnare. Något att prata om som får patienten att slappna av. Hon bär ut några verktyg till steriliseringsrummet och säger att kontakten med patienterna är en av de bästa delarna med jobbet.

– Den gör mig glad. Ännu gladare känner jag mig när behandlingen blir lyckad. Patienterna får sina proteser, de är på gott humör, säger att ”åh nu kan jag gå ut och skratta”.

Hon berättar att Pia-Karin är lugnare nu jämfört med första besöket. Liksom 70 procent av mottagningens patienter var hon rädd för att gå till tandläkaren. Men det förändrades när hon träffade Hjördis för knappt ett år sedan. En fyraårig blandras av bullmastiff och rottweiler som Pia-Karin får umgås med en stund före varje behandling.

De möts i ett rum som nås från väntrummet, utanför den låsta mottagningen. Av hygienskäl får Hjördis inte vara i behandlingsrummet. Nu tuggar hon i sig grisörat som Pia-Karin köpt med sig, trots att hon knappt har några pengar. Det krasar i hela rummet.

– Jag älskar henne, säger Pia-Karin och kliar hunden bakom de ljusbruna öronen.

Chefstandläkaren Patricia De Palma berättar att de i dag ska välja färg och storlek på tandproteserna. Tidigare undvek Pia-Karin tandläkaren in i det längsta, och var tvungen att bli sövd när hon väl kom dit.

– Det syntes på tänderna. Men rädslan fick styra.

För ett år sedan bodde Pia-Karin i en husvagn på Solvalla camping – nu har hon fått en träningslägenhet. Under hösten har hon också slutat röka genom Pelarbackens sluta röka-projekt. 90–95 procent av patienterna här röker, ofta sedan unga år.

Efter en utredning fick Pia-Karin även diagnosen adhd och äter nu medicin. Annika Sonnenstein som är psykolog och enhetschef på Pelarbacken – och Hjördis matte, förklarar att många av mottagningens patienter har neuropsykiatriska diagnoser.

– Ofta bidrar det till tandläkarskräcken, de kan till exempel tycka att det är obehagligt med beröring i munnen.

Patricia De Palma tillägger att rädslan många gånger också handlar om att lämna över makten till någon annan.

I behandlingsrummet får tandsköterskan Lena en lapp om att en person med tandvärk finns i väntrummet. Hon ber praktikanten Sofia Hillman höra hur ont han har. Hon kommer tillbaka och säger att patienten inte är kvar. Det är vanligt att personer försvinner eller inte dyker upp på bokade tider, så ofta dubbelbokar de patienter.

Det har också hänt att personer varit drogpåverkade eller hotfulla. Är de för bråkiga stoppas de redan i väntrummet av vakterna. Men Lena är inte rädd.

– Det går att gå ut i rummet bredvid och hämta hjälp. Det finns också larm på rummen, men jag har aldrig behövt trycka på det.

Lena bokar in Pia-Karin för ett återbesök om två veckor. Då har en modell av proteserna kommit. Pia-Karin säger att hon har försökt få andra på Solvalla camping att gå till Pelarbacken, men att det är svårt. Patienterna kommer hit via socialtjänsten eller genom kontakt med mottagningen på andra sätt, till exempel genom uppsökarteamet.

Lena började som tandsköterska på Pelarbacken en dag i veckan hösten 2014. Det blev två dagar i veckan och i mars förra året gick hon upp på heltid. Här kan hon hjälpa utsatta människor att kunna äta, skratta och må lite bättre.

– Tänder betyder mycket. När de har fått sina proteser är de glada, säger att de nu kan söka jobb och bli insläppta på puben.

Patienterna behöver också lära sig sköta sin munhygien.

– De behöver hjälp att få in det här med tandborstning och peta mellan tänderna. Det får vi tjata om, och visa.

Lena funderar över var viljan att hjälpa kommer ifrån. Hon har alltid varit sådan. Nu stickar och virkar hon handledsvärmare till patienter som säljer Situation Stockholm.

– Kanske har det med min pappa att göra? Han arbetade som kamrer på Kooperativa förbundet i Härnösand, och på fritiden hjälpte han många människor med deras ekonomi.

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Kommentarer

Vi strävar efter att kommentarerna håller hög kvalitet. Inlägg med rasistiskt eller sexistiskt innehåll är inte tillåtna och kommer inte att publiceras. Vi förbehåller oss också rätten att inte publicera inlägg med kränkande personangrepp eller som på annat sätt bryter mot Visions villkor för kommentarer. Genom att publicera kommentarer nedan godkänner du våra villkor för publicering.

comments powered by Disqus

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb