×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • Pauline Kuyper ser till att det finns tillräckligt med personal på Södersjukhusets ­­­
hjärt- och medicinintensiv. Foto: Rickard Kilström

    Pauline Kuyper ser till att det finns tillräckligt med personal på Södersjukhusets ­­­ hjärt- och medicinintensiv. Foto: Rickard Kilström

  • ”Hej, kan du jobba i kväll? Poängpass. Perfekt! Du får vara ledig någon dag nästa vecka i stället.” Pauline Kuyper har sina knep för att personalen ska ta extrapass. Foto: Rickard Kilström

    ”Hej, kan du jobba i kväll? Poängpass. Perfekt! Du får vara ledig någon dag nästa vecka i stället.” Pauline Kuyper har sina knep för att personalen ska ta extrapass. Foto: Rickard Kilström

  • I augusti är trycket inte så hårt på Pauline Kuyper. I sjukmånaderna september och februari är jobbet tuffare. Foto: Rickard Kilström

    I augusti är trycket inte så hårt på Pauline Kuyper. I sjukmånaderna september och februari är jobbet tuffare. Foto: Rickard Kilström

Bemanning på liv och död

2016-08-18

Tidningen Vision nr 5 2016. På intensiven på Södersjukhuset i Stockholm hör ­akuta situationer till vardagen. Både för vårdpersonalen och bemanningsassistent Pauline Kuyper.

Fredag klockan 09.00

– Det har varit en lugn morgon, ingen har sjukanmält sig, konstaterar Pauline Kuyper och lutar sig tillbaka i sin stol.

Som bemanningsassistent på HIA, hjärtintensiven, och MIVA, medicinintensiven, på Södersjukhuset i Stockholm ansvarar hon för att det alltid finns rätt antal sjuksköterskor och undersköterskor i tjänst.

På HIA och MIVA finns sammanlagt 21 vårdplatser. De vanligaste orsakerna till att patienter hamnar här är hjärtinfarkt, hjärtstopp, svåra infektioner och överdoser.

En ofullständig bemanning, om så bara för en liten stund, skulle kunna få ödesdigra konsekvenser.

– Det gäller att vara flexibel. Jag vet aldrig hur en dag kommer att se ut. Helt plötsligt händer det något, säger hon.

Just då slås dörren bredvid hennes skrivbord upp och vårdenhetschef Maria Hamvik sticker in huvudet.

– Nu är det klart. Vi öppnar upp i helgen. Fram till måndag eftermiddag.

Det som ska öppnas är två extra intensivvårdsplatser.

Klockan 09.15. Pauline slår upp en stor pärm och tittar på schemat för helgen. En rosamålad pekfingernagel följer kolumnerna upp och ned. Hon hummar och nickar för sig själv.

– Då behöver jag en extra syrra i kväll, en på lördag kväll och en uska på natten.

Sedan några år tillbaka tillämpar Södersjukhuset ett poängsättningssystem av arbetstiden. Poängen avgör hur stor lönen blir (se faktaruta på nästa sida).

Systemet har fått namnet SÖS-­modellen och många medarbetare på sjukhuset har valt att arbeta enligt denna.

– Ett pass som påbörjas inom 24 timmar från att vi säger till, kallas för poängpass. En schemalagd tjänstgöring ger 1,0 poäng, men ett poängpass ger 2,0 poäng, alltså dubbelt så mycket betalt, förklarar Pauline.

– Nu har jag ett poängpass och två vanliga som jag måste tillsätta inför helgen. Eftersom kvällspassen börjar halv två, måste jag hitta en person till lördag kväll före halv två i dag, annars förvandlas det till ett poängpass. Min uppgift är ju att tänka på ekonomin också.

Klockan 09.35. Ur en låda plockar Pauline upp ett A4-papper med texten ”Poängpass” i stor stil. Bredvid ordet finns en bild på två glada gubbar som badar i pengar. Hon tar med sig lappen, korsar korridoren och går in på avdelningen. I dörren till ett patientrum stannar hon och håller upp sin lapp. I rummet finns flera sjuksköterskor och undersköterskor och en patient kopplad till otaliga apparater.

– Sorry.

– Nej, tyvärr. Jag kan inte.

Pauline vinkar glatt och fortsätter till nästa rum. Inget positivt svar där heller. Då går hon in i personalens fikarum och sätter upp lappen på anslagstavlan.

– Det löser sig, det brukar aldrig vara något problem att få folk till poängpass.

Pauline har arbetat på HIA och MIVA i fyra år och innan det jobbade hon som bemanningsassistent på förlossningsavdelningen på Huddinge sjukhus i tio år.

– Jag har haft det här yrket sedan 1984, så jag kan det. Jag vet att jag kommer att lösa det här. Under mina fyra år här på SÖS så har det bara hänt en gång att vi fått beordra in personal, alla andra gånger har vi fixat det med frivilliga.

SÖS-modellen har gjort hennes jobb både mer spännande – och lite lättare. Det var krångligt i början, innan hon lärt sig poängsystemet, men fördelen är att det är fler som kan tänka sig att jobba nu.

– Det har blivit dyrare för arbetsgivaren, men bättre för personalen. De är nöjda och det gör mitt jobb roligare, säger Pauline.

Klockan 09.45. Klockan på väggen mitt emot Paulines skrivbord tickar på.

– Nej, nu får jag börja skicka ut sms, säger Pauline och sätter sig vid datorn.

Via mejlsystemet kan hon skicka sms till de 85 sjuksköterskor, 33 undersköterskor och 49 timanställda som jobbar i SÖS-modellen. Pauline tar aldrig in folk utifrån, inte ens på sommaren.

– Den befintliga personalen ska klara bemanningen. Det är de som kan jobbet. Eftersom alla sjuksköterskor här har specialistkompetens kan vi inte plocka in vem som helst.

Och att lära upp nya sköterskor tar tid.

– Nu har jag sms:at de flesta som inte jobbar i helgen, men som jag tror kan tänka sig att hoppa in. Men inget svar ännu, konstaterar hon.

Klockan 10.00. Fortfarande inget svar.

– Dags att börja ringa, säger Pauline och plockar upp telefonen.

– Hej, kan du jobba i kväll? Poängpass. Perfekt! Det blir mycket jobb för dig i helgen, du får vara ledig någon dag nästa vecka i stället då. Fint, hej då!

Inom vården är sommaren oftast den mest kritiska perioden ur personalsynpunkt. Men inte för Pauline.

– Sommaren kommer varje år. Den kan jag planera.

I stället är det september och februari – sjukmånaderna – som är den tuffaste tiden för Pauline. Då är patienttrycket hårt samtidigt som personalen och deras barn oftare blir sjuka.

Klockan 11.00. Pauline säger att hon inte är en person som blir stressad, men nu är det bara 2,5 timme kvar tills luckan på lördag kväll förvandlas till ett poängpass och hittills har ingen visat intresse. Hon tittar igenom schemat och funderar hur hon kan flytta runt personal för att täcka passet, men ändå göra alla nöjda.

– Det är som att lägga ett stort pussel.

Till slut ringer Pauline en sjuksköterska som tar både dags- och kvällspasset mot att hon får ledigt på söndagen.

– Jag känner mig som en försäljare ibland. Det gäller att komma med erbjudanden som gynnar dem. Nu fick den här syrran två dagars ledighet i sträck i stället för en.

Pauline slänger en blick på klockan och konstaterar att hon kan ta det lugnt.

– Jag måste fixa en sjuksköterska och en undersköterska till på söndag, men det är ingen brådska, till det har jag hela eftermiddagen på mig.

Kommentarer

Vi strävar efter att kommentarerna håller hög kvalitet. Inlägg med rasistiskt eller sexistiskt innehåll är inte tillåtna och kommer inte att publiceras. Vi förbehåller oss också rätten att inte publicera inlägg med kränkande personangrepp eller som på annat sätt bryter mot Visions villkor för kommentarer. Genom att publicera kommentarer nedan godkänner du våra villkor för publicering.

comments powered by Disqus

Artiklar

Vi har ny webbplats!

Tidningen Vision har bytt hemsida och webbadress. Besök oss på tidningenvision.se.  2019-10-28

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Till arkivet

SÖS-modellen

  • Förutsätter att medarbetaren går på treskiftspass.
  • Arbetstiden värderas och poängsätts. Mindre attraktiva tider ger högre poäng.
  • Medarbetaren gör en egen schemaplanering var 10:e vecka och kan välja att planera in mindre arbetstid än det som står i kontraktet för att sedan hoppa in på vakanta pass (till exempel täcka upp när någon är sjuk eller en dag då det behövs extra personal).
  • Alla som ingår i modellen har ansvar för att alla arbetspass täcks.
  • Huvudsaken är att medarbetaren varje månad når upp till sin månadslön, inte att hen har arbetat ett visst antal timmar. Det innebär att person också kan jobba mer och därmed tjäna mer.
  • Det går att spara poäng för senare utbetalning om man vill jämna ut sin inkomst.
  • På SÖS är det frivilligt för personalen att ingå i modellen. Gör man inte det, får man ett fast schema.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb