×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Hallå där!

2015-08-21

Tidningen Vision nr 5 2015. Vad brukar du tänka på när du kritiserar någon?

Hewan Temesghen

Chef för Ung Fritid i Södertälje.

– Jag brukar tänka på att feedback, både när man ger eller får, handlar om personlig utveckling. När man kritiserar någon skall den andre personen ges en gåva i form av en möjlighet att bli medveten om något som han eller hon kan utveckla eller förbättra. En gyllene regel som jag försöker att hålla mig till är att vara så konkret och rak som möjligt och använda exempel som illustrerar det jag vill lyfta fram.

– I grunden handlar det om att skapa en förståelse för att få till en förändring. Finns det ingen förståelse så kommer det inte att bidra till varken min, personens eller organisationens utveckling. 

 

Per Mood

Avdelningschef Räddningstjänsten i Alingsås och Vårgårda.

– Jag brukar försöka lägga fokus på hur jag vill ha någonting, i stället för att fokusera på hur jag inte vill ha det. Jag tror det är bra när man kommer med förslag på lösningar, i stället för att fokusera på det som är fel.

– Det känns aldrig kul att få kritik,
men samtidigt måste man ju ge kritik ibland.

 

Ulf Elm

Ordförande Vision kommunavdelning Växjö.

– Jag brukar använda den klassiska så kallade hamburgermetoden, som fungerar bra. Det går ut på att man börjar med att ge positiv feedback, för att sedan framföra den negativa kritiken och sedan avsluta med någonting positivt. Men det här är ju en metod och det gäller ju att man gör budskapet till sitt eget och att det sitter ihop, annars blir det inte bra. Dessutom förutsätter det att kritiken är konstruktiv. 

– Det är också viktigt man tänker på att kritiken som man framför skall leda till en positiv förändring.

Artiklar

Till arkivet

Tipsa oss!

Vad vill du läsa om i Tidningen Vision? Kontakta oss på redaktionen.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vårt frågeforum