×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Bli bättre på att ge kritik

2015-08-21

Tidningen Vision nr 5 2015. Ingen framgång utan kritik. Men hur kritiserar man egentligen en medarbetare, chef eller kollega på bästa sätt – alltså så att en förändring, inte dålig stämning, uppstår?

Fakta

Visste du att...

Kroppen reagerar instinktivt på kritik med bland annat högre puls och blodtryck – en gammal reflex kopplad till överlevnad.

Negativ kritik upplevs främst som obehaglig därför att vår sociala ställning utmanas och där vi i värsta fall riskerar uteslutning ur gruppen. Men kritik kan också få oss att ifrågasätta vår självbild och vår identitet – saker som kan upplevas som obehagliga.

I grunden är kritik någonting mycket viktig i vår personliga utveckling eftersom kritik får oss att uppmärksamma och analysera vårt beteende.

Så blir du bättre på att kritisera

Snabbt och ofta.

Det är bättre att ge feedback – både positiv och negativ – oftare och i små portioner. Samla inte kritik på hög.

 

Det är allas problem.

Försök att se problem som någonting gemensamt – det öppnar för dialog och gör det enklare att hitta lösningar.

 

Tala om själva samtalet.

Metakommunikation klargör positioner och möjliggör öppen kommunikation. Varför har vi det här samtalet? Vad är det vi talar om? Var kommer det här samtalat att leda? Hur känns det att tala om detta problem?

Det är aldrig kul att bli kritiserad. Oavsett om det är av en chef, arbetskollega, av sin partner eller av en vän. Kritik som inte är konstruktiv svider – och i värsta fall hotar den hela vår självbild.

Samtidigt är feedback – positiv och negativ – central för att vi skall utvecklas och förbättra oss. Att uppmärksamma och analysera det man är mindre bra på är en självklar del i en lärprocess. Så varför är det då oftast så jobbigt att få kritik?

Peter Gray, psykolog och professor vid Boston College, menar att vår rädsla för kritik är ett arv från tidigare primitiva samhällen, då social uteslutning ifrån gruppen – vilket kritik är ett första steg till – drastiskt minskade individens överlevnadschanser i ett jägar- och samlarsamhälle.

Men det är inte bara jobbigt att få kritik. Undersökningar visar nämligen att vi tycker att det är ungefär lika jobbigt att tvingas kritisera någon annan som att själv få kritik.

– Kritik kan ibland påminna om en bestraffning, speciellt om man inte är beredd på att få kritik och om det inte presenteras någon lösning på de problem som tas upp, säger Håkan Sandberg, docent och teamforskare på Mälardalens högskola.

Han menar att det är viktigt att man erbjuder en öppning när man kritiserar någon – antingen genom att man själv presenterar en idé till hur ett problem kan lösas, eller genom att man frågar hur den andra ser på situationen. Genom att föröka inleda en dialog om hur man skall komma tillrätta med saker och ting förmedlar man att detta är ett gemensamt problem som man tillsammans måste hitta en lösning till.

– En annan sak som underlättar mycket när man framför kritik är det så kallade metasamtalet, där man pratar om vad det är för ett samtal som man har med varandra. Varför har vi det här samtalet, och vad kommer vi få ut av det? Hur känner jag mig – och hur känner du dig – medan vi samtalar om denna situation? säger Håkan Sandberg.

Genom att tala om dessa yttre strukturer klargör man sina positioner och avdramatiserar situationen, vilket underlättar för en öppen och saklig kommunikation.

– Det finns ett drag av instinktiv rädsla som väldigt ofta kommer fram när man blir kritiserad, och den måste man bekämpa. Detta gör man bäst när man träffar varandra på ett öppet och ärligt sätt, och ser problem som gemensamma. Vi måste bädda in varandra i tillåtande och öppenhet för att inte åka ner i stenåldershålet – alltså den existentiella rädslan för att bli socialt utesluten.

Artiklar

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vårt frågeforum