IVO pekar på brister i socialtjänsten
2014-03-11, Tidningenvision.se
Barn som far illa får vänta för länge på hjälp och äldre får möta alltför många olika personer i omsorgen. Det är några av de brister som Inspektionen för vård och omsorg, IVO, pekar på i 2013 års tillsynsrapport.
IVO, som är tillsynsmyndighet för hälso- och sjukvården och socialtjänsten, ger årligen ut en tillsynsrapport där man sammanställer de viktigaste iakttagelserna från verksamheterna.
I rapporten för 2013 konstaterar IVO att socialtjänsten brister i hanteringen av anmälningar som gäller barn som far illa. Utredningar blir inte klara i tid, socialnämnden uppfattas som passiv och tar inte anmälningar på allvar. Det förekommer också klagomål på socialsekreterare där barn och ungdomar blir dåligt bemötta och inte får vara delaktiga.
Inom äldreomsorgen konstaterar IVO att många äldre känner sig otrygga. De har alltför många personer att förhålla sig till och personalen har sällan tid att bara prata en liten stund.
Det finns också brister i samordningen mellan sjukvården och äldreomsorgen. Det finns risk för att information om äldre som är färdigbehandlade i vården inte når fram till äldreomsorgen. Det kan till exempel handla om omvårdnadsbehov och medicinering.
Tillsynen visar också att bristerna är så stora att alla kommuner inte kan garantera rättsäkerheten för äldre. Det förekommer bland annat att kommuner inte informerat äldre om rätten att ansöka anstånd och att man inte gjort individuella behovsprövningar.
Hela tillsynsrapporten finns på IVO:s webbplats.