JO riktar hård kritik mot biståndsbedömning
2014-05-26, Tidningenvision.se
När en funktionshindrad man ansökte om personlig assistans tog det över ett år innan stadsdelen inledde en utredning. Mannen fick inte heller någon chans att bemöta nya fakta innan beslutet fattades. Nu riktar JO allvarlig kritik mot stadsdelsförvaltningen.
I januari 2011 ansökte en man med funktionsnedsättning om personlig assistans enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Men det dröjde ända till april 2012 innan Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning i Stockholm började utreda ärendet.
Utan att tala om det för mannen kontaktade handläggaren hans dagliga verksamhet och ställde frågor till personalen om hans behov av hjälp och stöd. Uppgifterna från personalen skiljde sig på flera viktiga och avgörande punkter från mannens egna uppgifter. Trots det fick han inte veta att handläggaren varit i kontakt med den dagliga verksamheten eller vilka uppgifter de lämnade.
Efter ett år och tio månader fattade stadsdelen sitt beslut och avslog mannens begäran om personlig assistans. Mannens juridiska ombud begärde anstånd vid två tillfällen för att kunna bemöta de nya uppgifterna från den dagliga verksamheten men fick nej den andra gången.
Nu riktar Justitieombudsmannen allvarlig kritik mot stadsdelens utredning på flera punkter. Handläggningstiden var anmärkningsvärt lång och LSS-handläggaren skulle ha berättat för mannen om sin kontakt med den dagliga verksamheten. Han borde också ha fått veta vilka uppgifter den dagliga verksamheten lämnade om honom innan stadsdelen fattade beslut för att han skulle ha haft en chans att bemöta uppgifterna. Särskilt med tanke på att de var avgörande för att han fick nej på sin ansökan.
”Sammantaget är jag mycket kritisk till handläggningen av detta ärende, som visat allvarliga brister i flera hänseenden”, skriver JO i sitt beslut.
Stadsdelen medger att man begått flera fel och har gjort en granskning av flera ärenden för att se om handläggningen följer lagar och regler utan att hitta liknande brister. Stadsdelen har även infört en ny mottagarfunktion för inkommande ansökningar och har utökat internkontrollen efter att JO:s granskning av ärenden inleddes.