Fler kommuner har konsumentvägledning
2014-05-13, Tidningenvision.se
272 av landets 290 kommuner erbjuder sina invånare kommunvägledning. Så många har det inte varit på 15 år. Men det är färre vägledare som ska göra jobbet.
Trenden har varit tydligt under 2000-talet, allt fler kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning. I år har 272 kommuner konsumentvägledning, det kan jämföras med år 2000 då det var 240 kommuner. Det visar Konsumentverkets senaste årsrapport.
Under förra året var det sex kommuner som startade konsumentvägledning; Nybro och Olofström i egen regi och Mörbylånga, Sjöbo, Vallentuna och Ystad som köper in tjänsten från en grannkommun eller konsult. Bara en kommun, Vännäs, lade ned sin verksamhet.
Totalt saknar nästan 420 000 personer tillgång till en konsumentvägledare, vilket motsvarar 4 procent av befolkningen. De flesta kommuner som saknar vägledning ligger i Stockholms och Värmlands län.
Trots att fler kommuner erbjuder konsumentvägledning är det allt färre anställda som ska göra jobbet. Förra året hade de 272 kommunerna motsvarande 131 årsarbetare till konsumentfrågor. Det kan jämföras med 2006 då 151 årsarbetare gjorde jobbet i 259 kommuner.
Bara 35 av de 272 kommunerna har en heltidstjänst eller mer till konsumentvägledning. 119 av kommunerna lägger mindre än 10 timmar i veckan på konsumentfrågor.
Fredrik Falkenström, tillförordnad ordförande i Konsumentvägledarnas förening, tycker det är positivt att allt fler kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning. Men han är bekymrad över att så många kommuner lägger så få timmar i veckan på konsumentfrågor.
–Om man har en deltidstjänst på 4-5 timmar i veckan är det väldigt svårt att hålla sig uppdaterad i de här frågorna. Det är ofta det handlar om ganska avancerad juridik när vi hjälper kommuninvånarna, säger han.
Läs Konsumentverkets rapport här.