Tummen ner för ny konsumentvägledning
2013-09-17, Tidningenvision.se
Regeringens förslag riskerar att slå ut kommunala konsumentvägledningar. Det kan bli ett stort problem för de som inte själva söker hjälp, enligt Konsumentvägledarnas förening.
På DN debatt skrev konsumentminister Birgitta Olsson (FP) att 60 miljoner ska satsas på en central konsumentupplysningstjänst under de kommande fyra åren. Förhoppningen med upplysningen, som ska bestå av ett telefonnummer och en webbsida, är att konsumentmakten kommer förstärkas när alla får tillgång till information. Men Sofia Kerttü, ordförande för Konsumentvägledarnas förening, menar att en central konsumentupplysning främst kommer användas av dem som redan har koll på sina rättigheter och vilken hjälp de kan få.
– De som bäst behöver hjälp av en konsumentvägledare söker i regel inte upp information på egen hand. Det lokala arbetet som bedrivs på kommunal nivå med uppsökande och förebyggande verksamheter är väldigt viktigt för att fånga upp dem i tid, säger Sofia Kerttü.
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning till enskilda idag men eftersom det är frivilligt varierar stödets omfattning mellan olika kommuner. Enligt Birgitta Olsson ska den centrala konsumentupplysningstjänsten fungera som ett komplement till de kommunala verksamheterna för att utjämna de skillnader som finns idag.
– I förslaget ryms en förhoppning om att de kommunala konsumentrådgivarna kommer finnas kvar och att de dessutom kommer få mer tid till dem som är i störst behov av hjälp. Men det är naivt att tro att det kommer bli så, eftersom risken för att konsumentvägledningar läggs ner om kommunen behöver spara är betydligt större när ett centralt alternativ finns, säger Sofia Kerttü.
Vilka åtgärder behövs enligt dig?
– Eftersom det ekonomiska stödet varierar mycket mellan kommunerna behövs statliga bidrag som kan garantera verksamheternas fortlevnad, säger Sofia Kerttü.