Ny kundtjänst skapar oro bland personal
2013-10-17, Tidningenvision.se
Nästa år öppnar Kungsbacka kommun en helt ny kundtjänstverksamhet. Då kan en del av personalen tvingas söka nya tjänster.
Kundtjänsten i Kungsbacka kommun är i dag utspridd på olika förvaltningar. Den ska nu centraliseras i en helt ny funktion, kallad Kungsbacka Direkt.
– Vi har dåliga siffror när vi mäter tillgänglighet bland invånarna, som måste vända sig till olika förvaltningar för att få information. Det vill vi ändra på, och med ett centralt kundcenter får de en väg till kommunen, säger Maria Egeröd, verksamhetschef för medborgarservice i Kungsbacka kommun.
Alla anställda kommer kunna söka de cirka 20 platserna på Kungsbacka Direkt, som planeras att starta i vår. I dag jobbar ungefär 80 med kundtjänstfrågor på förvaltningarna, uppgifter som alltså ska försvinna därifrån.
– För dem som inte får jobb på Kungsbacka Direkt är det förvaltningarnas sak att svara för sin egen personal. Men många av dem som jobbar med frågorna i dag har även andra arbetsuppgifter i sina tjänster.
Finns det risk att någon blir övertalig?
– Det kan jag inte svara på än.
Birger Lydell, Visions avdelnings-ordförande i Kungsbacka, är kritisk till hur det hela har hanterats.
– Det har inte varit någon samverkan med facken innan arbetsgivaren gick ut med informationen, och jag vet inte ens vem som äger frågan. Det är en väldig soppa. Personal är stressad och vet inte om de måste söka om sina tjänster. Det tycker jag är en taskig attityd mot de anställda, säger han.
Ett samverkansmöte ska ske på måndag.