Konkurrens inom hemtjänsten kan bli bättre
2013-01-24, Tidningenvision.se
Konkurrensen och valfriheten inom hemtjänsten i kommuner som infört LOV kan bli bättre. Det konstaterar Konkurrensverket i en ny rapport.
Lagen om valfrihetssystem, LOV, infördes 1 januari 2009. LOV är frivilligt för kommunerna och innebär att alla äldre som behöver vård och omsorg själva ska kunna välja bland privata och kommunala utförare.
Hittills har 171 kommuner infört eller fattat beslut om valfrihetssystem. Allra vanligast är hemtjänst. Tanken är att valfriheten och konkurrensen ska leda till tjänster med högre kvalitet, ökad effektivitet och bättre tillgänglighet.
Konkurrensverket har undersökt hur konkurrensen fungerar i hemtjänsten och har hittat flera områden man tycker kan förbättras.
- Kommunerna bör till exempel bli mer öppna med den ekonomiska redovisningen av hur mycket den egendrivna hemtjänsten kostar. För att konkurrensen ska fungera rättvist måste de privata utförarna få lika mycket betalt för sina tjänster som kommunens egen hemtjänst får.
- Om brukaren avstår att välja utförare är det vanligt att kommunens egna hemtjänst får uppdraget. Konkurrensverket vill istället att man gör upp en turordningslista på vilken utförare som ska få uppdraget om brukaren inte gör något val.
- Många biståndshandläggare känner sig osäkra på om de kan tipsa brukarna om särskilda utförare. Konkurrensverket vill därför att kommunerna ska ge tydligare direktiv till dem.
- I vissa områden, särskilt i glesbygd, finns det få företag som vill etablera inom hemtjänsten. Konkurrensverket föreslår att flera kommuner då kan gå samman och göra gemensamma förfrågningsunderlag som innebär att en utförare kan bli godkänd i flera kommuner samtidigt.
Hela rapporten finns att ladda ned på Konkurrensverkets hemsida.