Fler tekniker i beredskap efter IT-haveri
2013-08-20, Tidningenvision.se
Två gånger inom en vecka slocknade journalsystemet Takecare i Stockholms läns landsting. Om det sker igen står landstinget redo med större reservkraft och fler tekniker i startgroparna.
Det var i mitten av juni som journalsystemet för 40 000 anställda inom Stockholms läns landsting drabbades av driftstopp, på fem respektive sex timmar. Planerade operationer fick ställas in och bland personalen var frustrationen stor.
En analyskommission inom landstinget arbetar med en slutrapport där man bland annat intervjuar anställda om IT-haveriets konsekvenser. Redan under sommaren släppte kommissionen dock en delrapport. IT-direktören Susanne Bayard leder gruppen.
– Det fel som var kommer inte att ske igen. Men andra fel kan inträffa. Så det vi gör nu är att vi skaffar bättre reservrutiner och om det blir fel ska det gå snabbare att komma igång igen, säger hon.
Bland de åtgärder landstinget nu gör är att investera i mer reservkraft, bland annat för att det ska gå snabbare att få upp läskopior av journaler vid ett driftstopp.
Felet fanns hos en leverantör men även landstinget hade del i skulden till att avbrotten blev så långa, eftersom man inte hade tillräckligt dimensionerade reservsystem. Någon ekonomisk ersättning från leverantören är inte aktuellt, enligt Susanne Bayard.
Darko Ratajc, IT-tekniker och fackligt aktiv för Vision inom Stockholms läns landsting, var en av dem som arbetade under stoppen.
–Det var svårt eftersom inte heller vi visste vad som vad fel. Men det var aldrig någon större panik, folk inom sjukvården är vana att hantera kritiska lägen.
Som en konsekvens av stoppen kommer fler tekniker att finnas i beredskap i framtiden. Rutiner för att tekniker ska kunna vara snabbare på plats ska också tas fram.
Darko Ratajc kan också se att stoppen faktiskt fyllde en funktion.
–Det visar var problemen finns, var man behöver göra förbättringar.