Stopp för inspelning av samtal på lasarett
2012-10-26, Tidningenvision.se
Nu får barnkliniken på Ystads lasarett kritik för att alla inkommande telefonsamtal spelats in och sparats. Datainspektionen kräver att man slutar spela in.
Patienterna som ringt till barnkliniken på Ystads lasarett har spelats in och sedan har samtalen sparats i tre år. Även den som ringt ut från kliniken har i vissa fall spelats in. Tanken med det har varit att använda inspelningarna för säkra kvaliteten på rådgivningen, då man kan använda dem för att ta reda på vilken information patienterna fått av personalen. Ytterligare ett skäl har varit att undvika hot och otrevligheter mot de anställda.
Datainspektionen konstaterar att de skälen väger lättare än den integritetskränkning som patienterna utsätts för. För att man ska få spela in samtal måste det enligt patientdatalagen finns tungt vägande skäl till det, och i det här fallet har Region Skåne aldrig haft något behov av att eftergranska telefonsamtalen.
Därför kräver Datainspektionen att Region Skåne lämnar in en skriftlig åtgärdsplan med en redogörelse för hur man ska gå till väga för enbart spela in samtal där det finns behov av det. Dessutom vill Datainspektionen att man ska se till att den som ringer på ett tydligt sätt informeras om det.