Stödsamtal för utsatta medlemmar
2012-10-08, Tidningenvision.se
Personer som upplever mobbning har ofta ett behov att prata med någon som står utanför arbetsplatsen. Nu lanserar Vision en ny tjänst med stödsamtal för utsatta medlemmar.
- Många som blir utsatta för kränkande behandling upplever att företagshälsovården är för nära kopplat till arbetsgivaren. Ofta blir det istället våra förtroendevalda som man pratar ut med. Men de är inte professionella psykologer, säger Carola Löfstrand, arbetsmiljöspecialist på Vision.
Därför lanserar Vision tillsammans med försäkringsbolaget Förenade Liv vid årsskiftet ett telefonnummer dit utsatta medlemmar kan ringa gratis för att få stöd.
- Tanken är att man ska kunna ringa innan det gått så långt som till sjukskrivning. Det blir en vinst för alla inblandade, säger Björn Jonsson, försäkringsansvarig på Vision.
Det är inte bara medlemmar som upplever trakasserier på jobbet som kan ringa, utan samtalen kan handla om allt från familjeproblem till privatekonomiska kriser.
Alla som har en olycksfallsförsäkring hos Förenade Liv kommer att ha rätt till tre stödsamtal. Antingen bestämmer man träff med en psykolog, kurator eller socionom, beroende på vad man behöver, eller så kan samtalet ske på telefon. Det ska gå att ringa varje dag, dygnet runt och man kan vara anonym. Tjänsten ska testas i ett år för att sedan utvärderas.