Privata vårdbolag satsar mer på reklam
2012-03-01, Tidningenvision.se
De privata vårdbolagen lägger mer och mer pengar på reklam. Under 2011 växte de tio största företagens reklamutgifter med över 73 procent, skriver Dagens Media.
Siffrorna kommer från Sifos reklammättningar och visar att de privata vårdbolagen satsar stort på reklaminvesteringar. Nästan 74 miljoner kronor brutto la de tio största aktörerna på medieköp under hela förra året.
Värst var Memira som 2011 hade reklamutgifter på knappt 30 miljoner bruttokronor. En ökning med 34 procent från året innan. Attendo Care ökade än mer sina reklamköp med 133 procent när de gick från 5,7 miljoner kronor 2010 till 13,3 förra året.
– Vi har extremt låga marknadsföringskostnader jämfört med andra branscher, det handlar om promillen av vår omsättning, säger Mikael Persson, marknadschef på Attendo Care, till Dagens Media.
Det privata vårdbolag som det stormat mest kring den senaste tiden, Carema, gick tvärtemot sina konkurrenter och minskade sina reklamutgifter med 11 procent 2011.