Dåliga matrutiner inom hemtjänsten
2012-03-19, Tidningenvision.se
Hemtjänsten i Göteborg har stora brister i hanteringen av maten som delas ut till brukarna. Ingen av verksamheterna klarade lagkraven när miljöförvaltningen gjorde en kontroll.
Många äldre får sin mat hemkörd av hemtjänsten. Maten lagas och förpackas i storkök och förvaras sedan i kylar och frysar i hemtjänstens lokaler innan de når mottagaren.
Alla verksamheter som hanterar livsmedel ska enligt lag vara registrerade hos den myndighet som sköter kontrollen, i det här fallet miljöförvaltningen. Men när miljöförvaltningen gjorde en kontroll hösten 2010 var 44 av 47 hemtjänstlokaler i Göteborg inte registrerade, skriver tidnigen Vårt Göteborg.
– Vår uppfattning är att det handlar om okunskap. Flera av de ansvariga inom hemtjänsten trodde inte att de sysslade med livsmedelshantering eftersom de bara distribuerade maten, säger Olga Jakobsson, livsmedelsinspektör på miljöförvaltningen, till tidningen.
Kontrollerna visade att ingen av verksamheterna klarade lagstiftningens krav. Det vanligaste felet var att personalen saknade kunskaper för att utföra sina arbetsuppgifter på ett säkert sätt. De hade inte heller några rutiner för att kontrollera temperaturen på maten.
– Samtliga lokaler saknade dessutom utrustning – det fanns inga temperaturmätare, säger Olga Jakobsson.
Även märkningen av maten hade stora brister. Det saknades till exempel information om vilken mat förpackningen innehöll. Det är viktigt för säkerheten eftersom vissa personer har sjukdomar som gör att de inte tål vissa livsmedel.
Efter kontroller har miljöförvaltningen i 44 fall begärt in åtgärdsplaner. En stor del av dessa har senare fått kompletteras. I ett av fallen var bristerna så allvarliga att hemtjänsten fick ett vite.