Carema bröt inte mot etiska regler
2012-03-09, Tidningenvision.se
Vårdföretagarnas utredning av Carema care efter höstens vårdskandaler är nu klar. Slutsatsen är att vårdföretaget inte bröt mot organisationens etiska regler. Därför kommer Carema inte att uteslutas.
Efter förra årets vårdskandaler i Carema care beslutade Vårdföretagarna i december att inleda en granskning för att se om företaget uppfyller organisationens etiska regler. Enligt dessa ska medlemsföretagens ledord vara: Omtanke, tillförlitlighet, kompetens och samhällsansvar.
Utgångspunkten för granskningen var att utreda om Carema kunde vara kvar som medlem i arbetsgivarorganisationen.
Vårdföretagarnas oberoende etikråd konstaterar i sin rapport att Carema inte bröt mot reglerna och tidigare i veckan beslutade styrelsen att Carema care får vara kvar i organisationen. Vårdföretagarna anser att Caremas ledning har visat att man vill och kan rätta till bristerna.
–Det finns brister och de klandras men vi konstaterar att Carema care har vidtagit åtgärder både när det gäller bemanning, organisation och kompetens. Nu finns det rutiner, kvalitets- och ledningssystem och kompetens som gör att man ska kunna hantera de här frågorna framöver, säger Göran Fredriksson, ordförande i Vårdföretagarna.
Vad har ni funnit för brister som ledde fram till vårdskandalerna i höstas?
–När det gäller enskilda händelser så finns det ett antal ärenden som Socialstyrelsen granskar. Vi har vare sig kompetens eller resurser för det. Men en viktig sak etikrådet har tittat på är viket stöd personalen har när de möter problem i vardagen. Där finns möjligheter till förbättringar, både när det gäller kompetensutveckling, handledning och att förklara för anhöriga varför man gör vissa saker, säger Göran Fredriksson.
Andra brister som etikrådet funnit är att ledningen måste ha en bättre dialog med cheferna som leder personal ute på boendena och att företaget måste bli bättre på att motivera medarbetarna och få dem att känna arbetsglädje. Etikrådet efterlyser också bättre kontinuitet i de äldres läkarkontakter. Mellan november 2010 och mars 2011 hade Koppargården sju olika läkare.
–Det är ju helt oacceptabelt, säger professor Olof Edhag i etikrådet.
För att förhindra vårdskandaler i framtiden efterlyser Vårdföretagarna tydligare kvalitetskrav i upphandlingar och nationella riktlinjer för äldreomsorgen.
Litar ni på Carema nu?
–Vi har löpande kontakter med Carema cares nya ledning. Det ligger i deras intresse och i vårt intresse att vi som privata utförare kan visa att vi är bättre än de offentliga utförarna, vi är i en förtroendebransch, säger Göran Fredriksson.
Kommer vi att se Carema i färre skandaler nu när de rättat till bristerna?
–Inledningsvis tror och hoppas jag faktiskt att antalet Lex Sarah- och Lex Maria-anmälningar kommer att öka eftersom man får en ökad respekt för att alla fel och brister måste rapporteras. När man börjar rapportera alla avvikelser finns det också en väldigt god grund för att börja jobba med att de ska bli färre, säger Göran Fredriksson.