Så tycker medlemmarna
2012-06-14, Tidningenvision.se
Tusen medlemmar som inte är chefer svarade på frågan om de är tillgängliga på semestern. Här är ett antal kommentarer från vår undersökning.
Jobbar du mer under semestern nu och varför?
”Jag jobbar inte under semestern, jag följer bara via pushmail vad som händer.”
”Tagit över arbetsuppgifter efter kollega som inte blivit ersatt än. Ny medarbetare kommer strax före sommaren, hinner dock inte lära sig så mycket innan semestern.”
”Färre som jobbar och färre som har behörigheter.”
”Mestadels är det för att min tjänst har förändrats och att jag är ensam om det tekniska kunnandet. Jag vill att mina kolleger ska ha fungerande teknik och därför är det okej att de ringer om det är problem med något. I de flesta fall kan jag lösa det via telefon på några minuter.”
”Verksamheten måste vara igång - att backa upp lite ger möjlighet att ta semester när jag vill + kan ta längre period i kombination med föräldraledighet.”
”Om någon ringer på min privattelefon så svarar jag och kan jag ge besked i någon fråga så gör jag det, för att hjälpa mina kollegor. Men jag är inte skyldig att vara tillgänglig på något sätt och jag utför inga egentliga arbetsuppgifter. Nästa gång är det jag som sitter i kläm och då vill jag våga fråga en kollega om råd.”
”Vi är så få personer och för att vi ska få semester den period vi önskar går vi in och tar lite support under pågående ledighet.”
”Mina arbetsuppgifter kan vara i totalt kaos om jag inte håller koll. Ledningen bryr sig inte om mig eller klienterna.”
”Löpande arbetsuppgifter som måste fungera även i semestertider. Har ingen kollega jag kan lämna över till.”
”Har numera möjlighet att ta fyra veckors sammanhängande semester när jag kan sköta fakturor från annan plats än arbetet.”
”Krav på att vara nåbar på telefon har ökat även om jag för egen del inte blir mer kontaktad nu än tidigare.”
Vilka typer av arbetsuppgifter har du under semestern?
”Teknisk rådgivning och vidarebefordrar till den enhet (extern) som handhar respektive område. Svårt för kollegerna att veta vem de ska ringa om vilken typ av problem, när de inte förstår tekniken bakom problemet.”
”Jag har ingen ersättare på jobbet. Om det händer något akut måste någon lösa det. Jag kan få något telefonsamtal eller behöva svara på mail. Jag kan även behöva åka in för att kolla posten.”
”Vi har en verksamhet som stänger fyra veckor på sommaren, men jag finns stand-by för om det sker skadegörelse på vår fastighet (vanligt) och/eller om larmet går.”