Dyrare IT efter upphandling
2012-06-14, Tidningenvision.se
IT-kostnaderna för de kommunala skolorna i Stockholm ökade med 127 miljoner kronor efter att IT-servicen outsourcades.
Den stora outsourcningen av Stockholms stads it är den största offentliga IT-upphandling som gjorts i Sverige. Till ett värde av 545 miljoner kronor tog Volvo IT över driften av och införandet av ett nytt gemensamt IT-system på kommunens arbetsplatser och skolor. Tanken var att upphandlingen skulle leda till en besparing på 55 miljoner kronor per år. Men projektet har fått en hel del intern kritik, dels från personal som fick otillräcklig support, dels från skolor som såg kostnaderna dra iväg.
Nu har utbildningsförvaltningen i Stockholms stad jämfört skolornas IT-kostnader 2009 och 2011, det vill säga före och efter att den gemensamma IT-servicen infördes och driften togs över av Volvo IT.
Kartläggningen visar att kostnaderna ökade från 189 till 316 miljoner kronor, det vill säga totalt 127 miljoner kronor. Samtidigt har skolorna fått minskade kostnader och standardhöjningar. Värdet av att antalet datorer på skolorna ökat, att det har införts trådlösa nätverk, och att skolornas kostnader för egen IT-personal har minskat beräknas till cirka 100 miljoner kronor per år.
Utbildningsförvaltningen konstaterar också att det är svårt att göra en exakt bedömning av kostnaderna, bland annat på grund av otydlig bokföring och att det kan finnas dolda kostnader. Till exempel är det svårt att bedöma personalkostnaden. I samband med att driften togs över av Volvo blev 130 anställda uppsagda eller omplacerade. Antagligen var det fler än så som jobbade med IT, tror utbildningsförvaltningen. Samtidigt har strul vid införandet av den gemensamma IT-servicen medfört att skolorna behövt ha kvar egen personal som kan IT, trots att driften ska skötas av Volvo.