Kickoff på jobbet – lek på hög nivå
2012-08-14, Tidningenvision.se
Semestern är över och alla är tillbaka på jobbet. Då är det högsäsong för kickoffer. Men vilken effekt de har finns det ingen forskning om.
Fakta
• Kickoff är en benämning på en konferens som kombineras med sociala aktiviteter för att förmedla arbetsgivarens visioner och skapa samhörighet på arbetsplatsen.
• Ordet "kickoff" är en svensk konstruktion, som syftar till företagsaktiviteter. "Kick off" på engelska används uteslutande om avspark inom sport.
• Svenska arbetsgivare anordnar i snitt två sociala aktiviteter per år för sin personal.
• Privata arbetsgivare gör det oftare än offentliga.
• Det är vanligast i finansbranschen. Inom hälso- och sjukvårdsbranschen är personalen inte lika bortskämd. Här ordnar de flesta arbetsgivarna sociala aktiviteter ingen eller max en gång per år.
Källa: Peak Bemanning
Kommande utmaningar och nya målsättningar i verksamheten kräver möten och diskussioner. Dessutom ska personalen svetsas starkare samman och motivationen höjas. Så vad passar bättre än en kickoff för att rivstarta hösten?
Så resonerar många arbetsgivare så här års. Men enligt Irene Jensen, professor i företagshälsovård, finns det faktiskt ingen vetenskaplig forskning som kan säga vad kickoffer ger för varken arbetsgivare eller arbetstagare.
– Nej, och det beror ju på att de kan se så förskräckligt olika ut. Däremot finns det forskning som visar att ett socialt arbetsklimat med bra teamkänsla skapar hälsosamma arbetsplatser generellt. Och det kanske kickoffer kan bidra med.
Men även om en kickoff syftar till att förbättra arbetsklimatet är det inte säkert att den är helt oproblematisk.
– Om inte alla har möjlighet att följa med riskerar det att påverka känslan av utanförskap. Ett annat problem kan vara om majoriteten av arbetsgruppen inte upplever aktiviteten som positiv. Då blir den i stället en källa till missnöje.
I Vara kommun satsar man stenhårt på kickoffer som man menar har god effekt.
– Varje höst har vi kickoff för våra cirka 50 chefer inom kommunen, och i år tar vi dem till Danmark i två dagar. När de kommer hem har de ansvar för kickoff på sina respektive avdelningar, och det blir ibland på någon konferensanläggning i närheten, säger personalchefen Berit Hallersbo.
Dessutom arrangerar arbetsgivaren vart fjärde år en resa utomlands för kommunens samtliga cirka 1 200 anställda. Hittills har de varit på Mallorca, på Island och i Prag. Nästa höst går resan till Estland.
– Där ska vi göra studiebesök hos motsvarande kommunala verksamheter för att se
hur de jobbar, även om det inte alla gånger ser precis likadant ut som hos oss.
Varför är det så viktigt med kickoff?
– För att det ger en bra start på höstterminen och för att utveckla verksamheten. Vara kommun är en platt organisation där varje chef har ett oerhört stort mandat, och det kräver en sammanhållen organisation för att ge bra service till medborgarna. Så på kickoff-resorna är det jobb åtta timmar om dagen där vi ventilerar vad vi vill åstadkomma och vilka utmaningar vi har framför oss.
Gör ni något skoj också?
– Nej, vi har aldrig roligt … Jo, det är klart, det är orsaken till att vi åker iväg, så det brukar bli någon god middag och underhållning på kvällen. Vi har insett vikten av att göra saker tillsammans. Det är det som skapar vi-känsla, säger Berit Hallersbo.