Tidning värvar Katrineholmsbor till nätet
2011-09-29, Tidningenvision.se
Katrineholms kommun tycker att invånarna ska bli bättre på att använda internet och sociala medier. För att nå ut till dem som inte redan upptäckt fenomenet lanserar kommunen en tidning.
– Mycket av marknadsföringen kring digitala medier sker just i digitala medier. Det tycker vi blir ett moment 22. För att nå människor måste vi vara där de är. Med tidningen vill vi både ge kunskap men också lust till att använda internet, säger Mattias Jansson som är kommunchef i Katrineholm i ett pressmeddelande.
Det första numret av tidningen ”Nätet för mig” ges ut i dag som en bilaga till Katrineholms-kuriren. 35 000 exemplar delas ut i kommunen och syftet är att få fler att ”våga, vilja och kunna använda datorer och internet”.
”Nätet för mig” är en del i en rikstäckande kampanj som har som mål att få fler att använda internet till vardagssysslor och för att delta i samhällsutvecklingen.
Enligt en undersökning finns det i dag 1,5 miljoner svenskar som använder nätet lite eller inte alls och målet är att minst en halv miljon ska börja göra det innan 2013 års slut.
Tidningen ska återge information som annars bara finns på nätet.
Det första numret innehåller bland annat ett reportage om en nyfrälst internetanvändare samt en internetskola vars första lektion ska ge svar på frågan om internet ”Är det dyrt och farligt?”.