KO: TCO-kampanj kan strida mot lagen
2011-09-02, Tidningenvision.se
Konsumentombudsmannen har inlett en utredning av TCO-kampanjen Facketförändras.nu som ska locka unga till facket.
Konsumentombudsmannen har fått in två anmälningar mot Facketförändras.nu. Det handlar om formuleringar på kampajens webbplats, skriver TCO-tidningen.
Den ena, ”Gratis försäkring kan ge dig 10 000-tals kronor”, var rubrik till en intervju som inte längre finns kvar på webbplatsen. Den andra formuleringen, ”Har du 80 000 kronor som du inte vet om?” handlar värdet av kollektivavtalet.
KO har nu skickat ärendet till TCO som ska få yttra sig i ärendet. TCO:s kommunikationschef Lena Ivö, säger till TCO-tidningen att det var olyckligt att använda formuleringen gratis.
– Ja, och den försvann i maj och vi kommer förstås inte använda den igen, säger hon.
Däremot kommer TCO inte att ta bort de 80 000 kronorna som symbol för kollektivavtalets värde.
– Den här skrivelsen ger oss en möjlighet att lyfta fram hur bra det är att jobba på en arbetsplats som har kollektivavtal. 80 000 kronor är ett vanligt värde i vanliga inkomstlägen i vanliga TCO-förbundet, säger Lena Ivö till TCO-tidningen.
Ärendet ligger nu hos TCO:s chefsjurist Ingemar Hamskär. Han funderar bland annat på om marknadsföreningslagen gäller i det här fallet.
–Det är självklart att vi ska ha schysta uppgifter på vår webb, men vi är inga näringsidkare och vet inte om marknadsföringslagen gäller i detta sammanhang, säger han.
Joel Westerlund, jurist på Konsumentverket, är dock säker på att lagen gäller.
–Ett fackförbund är inte en näringsidkare, men man måste också granska hur informationen lämnas. Den går ut på att få konsumenter att bli medlemmar i facket och betala pengar i form av en avgift. Då är det avsättningsfrämjande syfte, vilket gör marknadsföringslagen tillämplig på denna kampanj.