Kyrkan har blivit marknadsanpassad
2011-10-18, Tidningenvision.se
Svenska kyrkan har tappat medlemmar varje år sedan den skildes från staten för elva år sedan. För att få fler att stanna kvar lockar församlingar numera med annat än kyrkliga aktiviteter.
Sedan 2000 har Svenska kyrkan förlorat 60 000 medlemmar per år. För att hejda utvecklingen har stift och församlingar börjat tänka mer marknadsanpassat. Det visar en forskningsrapport från Mittuniversitetet som Sveriges Radios Ekot har tagit del av.
Anneli Öljarstrand, som har skrivit rapporten, har intervjuat hundra företrädare från olika församlingar och stift.
– Många uttryckte att man måste flytta fokus från högmässan till det arbete som görs i veckorna. Det innebär att man ska ge sig in på en marknad som inte är den traditionellt kyrkliga, säger hon till radion.
Konfirmationsresor utomlands, konserter och gruppaktiviteter för småbarnsföräldrar och deras barn är några exempel på vad församlingar gör.