Ombudet: Det är bra att allt kommer fram
2011-11-30, Tidningenvision.se
Hotade på telefon och bespottade på stan. Många anställda på Carema mår inget vidare just nu, berättar Magnus Sällström, Vision-ombud på företaget.
Artiklarna och tv-inslagen om bonusar, vanvård och giriga riskkapitalister har varit många de senaste veckorna. I centrum: Carema.
– Det är alltid bra att oegentligheter kommer fram, det är bra att det syns och att ansvariga får svara på kritiken, säger Magnus Sällström.
Han beskriver en situation där många Carema-anställda drar sig för att säga var man arbetar och där hemtjänstpersonal ska ha blivit bespottad. HR-chefen på Carema Care, Margareta Sööder, har tidigare berättat att personer i företagsledningen blivit hotade per telefon och mejl. Ute på arbetsplatserna har också de omtalade bonusprogrammen till chefer, som nu ska tas bort, väckt frågor.
– Många ställer sig frågan om min chef är en av dem som fått bonus. Det har blivit spekulationer, säger Magnus Sällström.
Men det finns delar i mediekritiken han ställer sig frågande till. Exempelvis missförhållandena på det omdiskuterade Koppargården i västra Stockholm.
– Jag upplever att det handlade om kritik som man redan tagit till sig och arbetade med, säger Magnus Sällström och syftar bland annat på ett vite på drygt 11 miljoner som Carema betalade till stadsdelsförvaltningen redan i augusti.
Han tycker också att diskussionen om vägning av äldres blöjor är märklig.
– Det är en metod som är ganska gängse i omsorgsvärlden, när man provar ut nya blöjor. Det främsta skälet är att den äldre inte ska drabbas av vätskebrist.