Hon fick inte åtgärda brister i verksamheten, utan uppmanades att glida på sanningen inför en tillsyn från Socialstyrelsen och länsstyrelsen. Då valde Helén Jaktlund att lämna sin anställning på Carema.
I drygt 25 år har Helén Jaktlund haft olika chefs- och ledarbefattningar inom vård- och omsorg. Hon har arbetat inom kommunen, inom landstinget och i större och mindre vårdbolag. Dessutom har hon hunnit med sex år som MAS, medicinskt ansvarig sjuksköterska.
Hon är inte överraskad av det som framkommit om Carema Care, men verkligheten är mer komplex än vad som framgått i media, anser hon. Själv ser Helén Jaktlund ingen tydlig skillnad i kvalité mellan privat och kommunal äldreomsorg. Det finns väl fungerande och mindre väl fungerande verksamheter på bägge håll.
– Att säga var vården fungerar bäst eller sämst är omöjligt. Det handlar om ledarskap från början till slut, säger Helén Jaktlund.
Genom åren har hon sett hur äldreomsorgen förändrats, hur vårdbehovet ökat när bara de mest vårdbehövande får plats på boenden, hur lagens krav stärkts och hur förväntningarna på vårdens kvalitet ökat. Det positiva med privata aktörer är att de drivit på vård- och kvalitetsutvecklingen, anser Helén Jaktlund.
– Konkurrensen har bidragit till att utförarna arbetar mer professionellt, att man måste tänka nytt, mer effektivt och mer samhällsnyttigt.
Baksidan av utvecklingen är att det kommit in ett affärsmässigt tänkande, som riskerar att gå ut över de äldre. Helén Jaktlund pekar också på att det finns systemfel i äldreomsorgen. Som att det lämnats öppet mål för riskkapitalbolagen. Och hon menar att kommunerna bär ett tungt ansvar, i upphandlingar och uppföljningar av avtalen.
– Att upprepade gånger inte hålla utlovad kvalitet borde leda till någon form av svartlistning, säger hon.
Även enhets- och verksamhetschefer har en ytterst viktig roll i att signalera brister i verksamheten uppåt i organisationen. Ledningen måste kunna lita på att cheferna närmast verksamheten ger korrekt och tydlig information.
– Men många mellanchefer tar inte detta ansvar, eller vågar inte opponera sig mot direktiv från högre nivåer.
Fast det kan vara lättare sagt än gjort.
– I dag blir många mellanchefer illa behandlade när de signalerar om brister och svårigheter vilket leder till stor omsättning inom chefsleden, och bristande kontinuitet i verksamheten.
Helén Jaktlund har egen erfarenhet av Carema. Under 2008 arbetade hon ett halvår som verksamhetschef på ett boende. Droppen som fick henne att sluta var en uppmaning från en högre chef att glida på sanningen. Inför en tillsyn från Socialstyrelsen och länsstyrelsen uppmanades hon att inte nämna brister hon tidigare tagit upp internt. Helén Jaktlund ville inte arbeta under sådana förutsättningar och lämnade tjänsten.
I dag är Helén Jaktlund verksamhetschef inom Aleris Care där hon upplever en annan anda och ett tydligare kvalitets- och brukarfokus än på Carema.
I drygt 25 år har Helén Jaktlund haft olika chefs- och ledarbefattningar inom vård- och omsorg. Hon har arbetat inom kommunen, inom landstinget och i större och mindre vårdbolag. Dessutom har hon hunnit med sex år som MAS, medicinskt ansvarig sjuksköterska.
Hon är inte överraskad av det som framkommit om Carema Care, men verkligheten är mer komplex än vad som framgått i media, anser hon. Själv ser Helén Jaktlund ingen tydlig skillnad i kvalité mellan privat och kommunal äldreomsorg. Det finns väl fungerande och mindre väl fungerande verksamheter på bägge håll.
– Att säga var vården fungerar bäst eller sämst är omöjligt. Det handlar om ledarskap från början till slut, säger Helén Jaktlund.
Genom åren har hon sett hur äldreomsorgen förändrats, hur vårdbehovet ökat när bara de mest vårdbehövande får plats på boenden, hur lagens krav stärkts och hur förväntningarna på vårdens kvalitet ökat. Det positiva med privata aktörer är att de drivit på vård- och kvalitetsutvecklingen, anser Helén Jaktlund.
– Konkurrensen har bidragit till att utförarna arbetar mer professionellt, att man måste tänka nytt, mer effektivt och mer samhällsnyttigt.
Baksidan av utvecklingen är att det kommit in ett affärsmässigt tänkande, som riskerar att gå ut över de äldre. Helén Jaktlund pekar också på att det finns systemfel i äldreomsorgen. Som att det lämnats öppet mål för riskkapitalbolagen. Och hon menar att kommunerna bär ett tungt ansvar, i upphandlingar och uppföljningar av avtalen.
– Att upprepade gånger inte hålla utlovad kvalitet borde leda till någon form av svartlistning, säger hon.
Även enhets- och verksamhetschefer har en ytterst viktig roll i att signalera brister i verksamheten uppåt i organisationen. Ledningen måste kunna lita på att cheferna närmast verksamheten ger korrekt och tydlig information.
– Men många mellanchefer tar inte detta ansvar, eller vågar inte opponera sig mot direktiv från högre nivåer.
Fast det kan vara lättare sagt än gjort.
– I dag blir många mellanchefer illa behandlade när de signalerar om brister och svårigheter vilket leder till stor omsättning inom chefsleden, och bristande kontinuitet i verksamheten.
Helén Jaktlund har egen erfarenhet av Carema. Under 2008 arbetade hon ett halvår som verksamhetschef på ett boende. Droppen som fick henne att sluta var en uppmaning från en högre chef att glida på sanningen. Inför en tillsyn från Socialstyrelsen och länsstyrelsen uppmanades hon att inte nämna brister hon tidigare tagit upp internt. Helén Jaktlund ville inte arbeta under sådana förutsättningar och lämnade tjänsten.
I dag är Helén Jaktlund verksamhetschef inom Aleris Care där hon upplever en annan anda och ett tydligare kvalitets- och brukarfokus än på Carema.