Upphandlingar skapar debatt i Dalarna
2011-06-15, Tidningenvision.se
Sex dalakommuner ska börja upphandla tillsammans. Den nya organisationen ska spara pengar och hjälpa de mindre kommunerna med juridiken. Men alla är inte positiva till samarbetet.
Det är Borlänge, Falun, Gagnef, Ludvika, Smedjebacken och Säter som ska starta den nya upphandlingsorganisationen tillsammans.
Enligt kartläggningar som gjorts saknar flera kommuner juristkompetens. Föråldrade policydokument och dåligt IT-stöd kan också vara problem.
-Självklart handlar det om vilja att spara pengar genom bättre affärer. Dessutom är kompetensförsörjningen viktig för i synnerhet de mindre kommunerna, säger Monica Rönnlund, vd på Falun Borlänge Regionen, till Upphandling24.
Hur den nya organisationen kommer att påverka den personal som sysslar med upphandling är oklart. I dag är det stora skillnader på hur det sköts i de olika kommunerna. Borlänge och Falun har centrala upphandlingsenheter med tre fyra medarbetare vardera. De mindre kommunerna har deltidstjänster som dessutom kan vara uppdelade på flera personer. Totalt berörs ett tjugotal anställda.
Det är inte alla som är positiva till samarbetet. Kommunerna har tidigare gjort en gemensam upphandling av livsmedel, där stora grossister vann merparten av livsmedelsleveranserna, trots att förhoppningarna var att få in fler lokala producenter. Flera politiker kritiserade därför samarbetet och två lokala företag har överklagat upphandlingen.
-Jag tror inte att upphandlingarnas storlek är kärnproblemet för de mindre företagen, utan det är snarare hur upphandlingarna utformas och det ska vi bli bättre på, säger Monica Rönnlund till Upphandling24.