Staten föreslås ta över ansvar för assistans
2011-06-30, Tidningenvision.se
Ansvaret för personlig assistans bör flyttas över från kommunerna till Försäkringskassan. Det föreslår Sveriges Kommuner och Landsting och Försäkringskassan i en skrivelse till regeringen.
I dag delar kommunerna och Försäkringskassan ansvaret för personlig assistans. Om behovet av assistans understiger 20 timmar i veckan hamnar ärendena på kommunens bord, enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Är behovet större är det Försäkringskassan som ska fatta beslut.
Nu vill Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, och Försäkringskassan att hela ansvaret ska föras över på Försäkringskassan. Anledningen är att det delade ansvaret gör det svårt för den enskilde att veta vilken myndighet man ska vända sig till. Ett annat problem är att samma ärende kan bedömas på olika sätt av kommunen och Försäkringskassan.
Slutligen innebär det delade ansvaret onödiga kostnader i form av dubbel handläggning och dubbla personalkostnader.
– Bristerna i systemet har varit kända länge och nu tycker vi att det är dags för regeringen att rätta till problemet. Det vinner både de som behöver assistans och skattebetalarna på, säger SKL:s ordförande Anders Knape i en kommentar.
I skrivelsen till regeringen föreslår SKL och Försäkringskassan att en särskild utredare tillsätts för att ta fram ett förslag på hur ansvaret skulle kunna överföras till staten. Utredaren ska även räkna på de ekonomiska konsekvenserna för både kommunerna och Försäkringskassan.