Konsumentvägledare måste slopa uppgifter
2011-04-06, Tidningenvision.se
Antalet konsumentvägledare i landets kommuner fortsätter att minska. Risken är nu att de tvingas stryka förebyggande arbetsuppgifter.
265 av landets 290 kommuner erbjuder konsumentvägledning. Det är två fler än 2010. Ändå är det färre som arbetar som konsumentvägledare i år än förra året. Räknat i årsarbetskraft har konsumentvägledarna minskat från 132 till 130.
Det betyder att varje konsumentvägledare i år erbjuder sina tjänster till i snitt 68 700 invånare, vilket är 2 000 fler jämfört med 2010. Det visar Konsumentverkets färska sammanställning för 2011.
De senaste tio åren har årsarbetskrafterna för konsumentvägledare minskat med hundra tjänster, enligt Cathrin Lundqvist, utredare på Konsumentverket.
–Problemet är att vägledarna inte hinner jobba förebyggande mot skolor eller strategiskt mot företag för att få ett kunnigt näringsliv och därmed en seriös handel i kommunerna.
Från Konsumentverkets sida har man nu föreslagit en statlig utredning om hur konsumentvägledningen ska se ut i framtiden.
–Till exempel skulle kanske kommunerna kunna få bidrag från staten för att bedriva verksamheten, så som de får för sina energirådgivare, säger Cathrin Lundqvist.
De vanligaste klagomålen bland dem som har vänt sig till kommunernas konsumentvägledare handlar, enligt Konsumentverkets rapport, om boende. Mer än hälften av dessa klagomål rör hantverkstjänster.
De kommuner som förra året saknade konsumentvägledning men som i dag erbjuder sina invånare detta är Vimmerby, Håbo, Normaling, Bjurholm, Vindeln och Pajala. De kommuner som lagt ner sin konsumentvägledning sedan förra året är Lysekil, Härnösand, Munkfors och Gotland.