Brister i socialtjänstens registerutdrag
2011-04-05, Tidningenvision.se
Det finns brister i informationsutbytet mellan socialtjänsten och de statliga myndigheterna. Det visar en granskning som Datainspektionen gjort.
Sedan 1 januari 2009 har socialnämnderna direktåtkomst till vissa statliga myndigheters register. Inhämtning av att uppgifter i registren ska minska felaktiga utbetalningar i välfärdssystemen.
Datainspektionen, DI, har granskat två statliga myndigheter och två socialnämnder för att se hur informationsutbytet går till. DI har hittat flera brister både hos nämnderna och myndigheterna.
Den statliga myndigheten måste försäkra sig om att socialnämnden bara hämtar information som rör pågående ärenden. Den ena myndigheten hade begärt en sådan försäkran men den andra hade inte gjort det.
Trots att socialnämnden bara får hämta uppgifter om pågående ärende hade den ena nämnden inga begränsningar i IT-systemet. Det medförde att handläggarna kunde söka fritt i myndighetens register.
Både myndigheter och socialnämnder måste ha dataloggar som ska upptäcka fel i hanteringen. Granskningen visar att det även fanns brister in den kontrollen.