×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • Tomas Monsén, Andreas ­Hurtig Wessman, Sara Salegård och Fredrik Lindberg 
har arbetat tillsammans för att utveckla roboten Bobbie som underlättar administrationen i Skövde kommun. Foto: Marlin Johansson.

    Tomas Monsén, Andreas ­Hurtig Wessman, Sara Salegård och Fredrik Lindberg har arbetat tillsammans för att utveckla roboten Bobbie som underlättar administrationen i Skövde kommun. Foto: Marlin Johansson.

  • IT-utvecklare Tomas Monsén och e-strateg Sara Salegård vill inte bara leverera teknik utan också sätta in behovet i ett större sammanhang. Foto: Marlin Johansson.

    IT-utvecklare Tomas Monsén och e-strateg Sara Salegård vill inte bara leverera teknik utan också sätta in behovet i ett större sammanhang. Foto: Marlin Johansson.

  • ”Sedan starten 2018 har Bobbie hanterat tusen utbildningsintyg och frigjort tid ute i verksamheterna” berättar Andreas Hurtig Wessman, Sara Salegård och Tomas Monsén. Foto: Marlin Johansson.

    ”Sedan starten 2018 har Bobbie hanterat tusen utbildningsintyg och frigjort tid ute i verksamheterna” berättar Andreas Hurtig Wessman, Sara Salegård och Tomas Monsén. Foto: Marlin Johansson.

Roboten Bobbie gör det trista jobbet

2019-09-23

Tidningen Vision nr 6 2019. Sedan ett drygt år finns Bobbie i Skövde kommun. Nu gör roboten en stor del av administrationen och har minskat tiden för att få nyanställd vårdpersonal i arbete. Från upp till 45 dagar till ett par minuter.

Torget i Skövde är sprillans nytt. Släta stenblock och nyputsade uteserveringar glänser i solen såhär ett par dagar före invigning. I Skövde stadshus, ett stenkast bort, jobbar 55 personer på avdelningen för IT och verksamhetsutveckling. Det innebär en för varje tusental invånare i Skövde och gör dem till en tämligen välförsörjd IT-avdelning.

– Ja, vi har en bred kompetens, konstaterar e-strateg Sara Salegård. På så sätt kan vi ha en långsiktig strategi och inte bara jobba med teknik utan också med mjukare frågor och processer.

– Vi vill se behoven och göra skillnad internt men också märkas för dem som bor här, instämmer IT-utvecklare Tomas Monsén.

Vi går den korta promenaden från Skövde stadshus till Bemanningsenheten för vård och omsorg. I våras var Skövde en av tio nominerade till årets digitaliseringskommun och bemanningsenheten är en av flera funktioner som har haft nytta av IT-avdelningens utveckling av på RPA (robotic process automation) som förenklar introduktionen av nyanställda och vikarier.

Enhetschefen Katarina Tallbacka berättar att de tidigare ägnade i snitt en dag i månaden åt administration kring introduktionskurser och hantering av intyg. Dessutom tillkom ytterligare tid ute i verksamheterna för delegering – det vill säga att den nyanställde får lov att hantera mediciner.

– Vi behöver kvalitetssäkra varje steg och ibland är det upp till tre olika sjuksköterskor som ska godkänna. Men innan vi kan boka möte med den första måste alla övriga intyg vara på plats. Det kunde ta mycket tid.

Det var ett ständigt ringande och skickande fram och tillbaka med internpost som skapade irritation. Också verksamheten blev lidande eftersom det tog för lång tid innan de nyrekryterade personerna kunde komma ut i tjänst.

– Det kunde hända att vi fick beordra någon som var ledig att gå in och jobba, bara för att administrationen var för långsam, säger Katarina Tallbacka.

I dag gör i stället roboten Bobbie det administrativa arbetet med kollar, anmälningar och listor. Digital signering gör att allt löper smidigt och dokumenten arkiveras snabbt på rätt ställe. Den nyanställda kan själv logga in sig och lämna personuppgifter och det går lätt att leta efter uppgifter och att lägga till nya behörigheter. De runt tjugo arbetsdagar om året som har frigjorts gör att personalen på bemanningsenheten får mer tid att hitta rätt man till rätt plats.

– Nu undrar vi om Bobbie kan göra mer? Kan han lägga in diplom från andra utbildningar och utdragen från belastningsregistret också? frågar Katarina Tallbacka Tomas Monsén i förbifarten.

– Det kan vi absolut kolla på.

– Det är just så vi vill jobba, förtydligar han senare. Med en tät kontakt gentemot verksamheten. För dem är det svårt att veta vad som är tekniskt möjligt. Därför måste vi visa vilka verktyg som finns. Inte bara leverera en hammare för att de ber om en hammare, utan sätta oss in i behovet och se det ur ett bredare perspektiv: vad kan vi bygga till det här?

Just så var upprinnelsen till Bobbie. Andreas Hurtig Wessman som är verksamhetsutvecklare för vård och omsorg hade behov av att digitalisera sin introduktionsutbildning samt av digital signering.

– När vi fick frågan såg vi att vi kunde skapa en större plattform för så mycket mer, säger Sara Salegård.

– Det blev ett bra samarbete, säger Andreas Hurtig Wessman. Det är de här mötena som berikar vårt arbete. Vi i verksamheten behöver vara med i processen. Om vi får färdigpackade lösningar är det som gjort för missförstånd.

Att jobba nära verksamheten gör också att de undviker motstånd och uppgivna suckar som ”nu ska vi få ett nytt IT system igen” eller ”de på IT förstår ändå inte hur vi jobbar”.

– Kommunen har en väldigt komplex organisation där mycket är lagstyrt. Därför behöver några av oss på IT kunna mer om exempelvis vård och omsorg medan andra jobbar närmare skolan och så vidare, säger Tomas Monsén. Det behövs bryggor ut i verksamheterna.

Men IT-avdelningen vill också skapa verktyg som gagnar alla invånare. Ett exempel är att de enkelt kan få hjälp med allt från musikskola till sophämtning genom att logga in på Mina sidor.

Ett annat verktyg är appen Mitt Skövde där det förutom kommuninformation också finns ett SANT-kontrakt som ungdomar kan signera digitalt och därmed lova att avhålla sig från snatteri, alkohol, narkotika och tobak. I appen får de sedan förmåner som billigare bad på simhallen eller rabatt i affärer.

– Vi måste möta ungdomarna där de är. Det vill säga i telefonen. En pärm som man sätter i händerna blir oftast inte läst, konstaterar Tomas Monsén.

Nu har Bobbie varit igång i ett drygt år och har hanterat mer än 1 000 nyrektryteringar. Med facit i hand kan de konstatera att implementeringen har förlöpt förhållandevis smärtfritt. Nästa steg blir att se över vilka lösningar som de mindre kranskommunerna som Tibro och Hjo kan ha nytta av.

– Vi tittar på vilka utvecklade steg i roboten Bobbie som vi kan återanvända. Här i Skövde har vi själva kompetensen att göra utvecklingar, men för mindre kommuner är det ofta omöjligt, säger Tomas Monsén.

Sara Salegård håller med om att de har bra förutsättningar.

– Vi är en tillräckligt stor kommun för att ha resurser att arbeta med avancerad IT- utveckling men har lagom få invånare för att det ska bli hanterbart.

Carina H Ahnstedt

redaktionen@vision.se

Artiklar

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Patti Hansén har inget fast kontor utan jobbar på plats på enheterna han ansvarar för. Foto: Sofia Sabel.

Patti Hansén: ”Det går att utrota hemlösheten”

Ingen ska behöva sova på gatan. Det menar socialpedagogen Patti Hansén, verksamhetschef för området hemlösa på Räddningsmissionen. Han kräver ett politiskt uppvaknande och vill att fler riktar blickarna mot Finland.  2019-09-23

Till arkivet

Robot Process Automation

Robot Process Automation är en teknik för att automatisera repetitiva administrativa arbetsuppgifter. Syftet är att eliminera den mänskliga felmarginalen samt att vara tidsbesparande och kostnadseffektiv.

Tipsa oss!

Vad vill du läsa om i Tidningen Vision? Kontakta oss på redaktionen.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb