×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • När Linda Westin använder den digitala skannern kan patienten se bilderna på bildskärmen. Foto: Johan Gunséus

    När Linda Westin använder den digitala skannern kan patienten se bilderna på bildskärmen. Foto: Johan Gunséus

  • Linda Westin (till vänster) tar fram det hon behöver inför en undersökning. På Idun har man inget stängt förråd, utan ett glasskåp där man lätt kan se vad som finns och inte. Foto: Johan Gunséus

    Linda Westin (till vänster) tar fram det hon behöver inför en undersökning. På Idun har man inget stängt förråd, utan ett glasskåp där man lätt kan se vad som finns och inte. Foto: Johan Gunséus

  • Linda Westin tycker det är spännande att vara del av någonting nytt. Foto: Johan Gunséus

    Linda Westin tycker det är spännande att vara del av någonting nytt. Foto: Johan Gunséus

Prövar nytt varje dag

2019-01-21

Tidningen Vision nr 1 2019. På innovationskliniken Idun i Umeå testas ny teknik och arbetssätt hela tiden. ”Det är utvecklande att vara en del av något nytt”, säger tandsköterskan Linda Westin.

På receptionsdisken i väntrummet står en skärm. Linda Westin rör vid datormusen och bilden av en robot kommer fram. Aida, som roboten heter, är inte i bruk ännu. Personalen håller på att mata henne med vanliga frågor och svar.

– Aida kommer göra att vi tandsköterskor får mer tid till annat, säger Linda Westin.

Linda har varit tandsköterska i fyra och ett halvt år och har tidigare arbetat på två andra kliniker i Umeå. Hon sökte sig till Idun för att få vara med och skapa någonting nytt.

– Det som lockade mig var att få testa nya arbetssätt och att lära mig mer om teknik. Man behöver dock inte vara proffs på teknik för att kunna söka sig hit, bara man har intresset och viljan.

Folktandvården Idun öppnade i slutet av augusti i fjol. Det är både en allmän tandvårdsklinik och en innovationsklinik. Här ska personalen, som en del av sitt vanliga arbete, tänka nytt. Målet är att utvecklas till en permanent testklinik inom två år. Tanken är att resultatet ska komma hela regionen till del. 

– Det är spännande och lärorikt. Vi diskuterar utveckling och nya idéer dagligen, säger Linda Westin.

Hon visar runt på Idun. Längs ­korridoren ligger ett antal behandlingsrum. Ut från rummen kommer olika typer av ljus, av varmare eller kallare slag.

– Färgtemperaturen kan regleras. Det är bra när man till exempel testar olika nyanser för en krona.

Inne i ett rum lägger sig tandsköterskan Carina Larsson i en så kallad smart behandlingsstol, för att Linda Westin ska kunna demonstrera den digitala skannern. Linda Westin skannar Carina Larssons mun och bilderna kommer upp på en gång på en skärm, som Carina Larsson kan se från sitt liggande läge. Hade hon varit en patient hade avtrycken kunnat skickas direkt till labbet.

– Digitala skanners börjar komma i hela folktandvården. Här på Idun tar vi dock nästan aldrig vanliga avtryck, utan skannar allt som är möjligt, säger Linda Westin.

Att tandsköterskorna kan använda skannern på egen hand spar också tid.

– Vi tandsköterskor kan boka in patienter för att själva skanna inför till exempel en bettskena.

Linda Westin beskriver vad som händer på skärmen.  

– Det är viktigt att förklara för patienten vad man gör när man testar nya saker. Den mänskliga kontakten är viktig, vi kan inte bara vara insnöade på utveckling.

Varje vecka har personalen tre timmars innovationstid, under ledning av Eva Mårell-Olsson. Hon är forskare i tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och anställd som konsult för att leda utvecklingsarbetet på Idun. Under innovationstiden testas bland annat ny teknik.

– Vi utgår från vilka behov som finns, och det vet personalen bäst. Man kan ha hur mycket tankar som helst, men har man inte personalen med sig går
det inte att förändra, säger Eva Mårell-Olsson.

Det är inte bara innovationstiden som är avsatt för att tänka nytt. Enligt Eva Mårell-Olsson är tiden med varje patient något längre på Idun, just för att man ska få tid att reflektera kring arbetssättet.

Enligt Linda Westin genomsyrar utvecklingstänket också det dagliga arbetet.

– Nästan varje dag frågar vi oss hur någon ny rutin fungerar och kanske förkastar något annat. Alla kan uttrycka sin åsikt, ingen är bromskloss, säger hon.

I korridoren utanför behandlingsrummet finns ett avlångt skåp med genomskinliga glasdörrar. Där förvaras olika former av förbrukningsmaterial. På Idun har man nämligen inget stängt förråd. Dörrarna är genomskinliga för att man lätt ska kunna se vad som finns och inte.

– Hittar jag inte det jag behöver skriver jag in det i de digitala anteckningarna, säger Linda Westin.

Hon tar fram sin smartphone, ett arbetsredskap som alla anställda har, och visar hur det går till. 

– Här skriver jag vad som saknas, och sätter en prick när jag beställt det. Då ser alla andra på en gång.

En annan funktion som finns i telefonen är appen ”Smarta”. Den är unikt framtagen för Idun och har precis kommit igång. Namnet syftar på regionens målsättning om att Idun ska bli ”världens smartaste klinik”. Om Linda Westin har tid över kan hon gå in i appen, bocka i att hon är tandsköterska och se vilka arbetsuppgifter hon kan ta sig an.

– Jag kan också skapa en uppgift till någon annan, säger hon.

Om roboten Aida får en fråga i ­receptionen som hon inte kan svara på, kommer det upp ett meddelande i ”Smarta”. Då går personalen ut och hjälper till.

En bit bort, intill väntrummet, håller man på att bygga ett tandtekniskt labb. Det ska förhoppningsvis vara färdigt att använda inom ett par månader.   

– Det underlättar mycket att ha det i direkt anslutning till kliniken. Tandläkarna kommer kunna utveckla ett nära samarbete med tandteknikerna, säger Linda Westin.

Susanna Forssblad

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Kim Matulin har, trots handläggarroboten, mycket telefonkontakt och möten med de personer som söker försörjningsstöd. 
Foto: Jann Lipka

Maskinen handlägger – hon beslutar

Flera kommuner har infört robotar som hjälper till med ansökningar om försörjningsstöd. Socialsekreteraren Kim Matulin i Nacka, som jobbar med en, tycker den är ett bra redskap. Men hon är tveksam till att maskiner ska fatta beslut utan mänsklig inblandning.  2019-06-03

Foto:  Jann Lipka

Som en yxa i huvudet

Synrubbningar, illamående och glödgande ­huvudvärk. Att lämna jobbet i en hast och bädda ner sig i ett mörklagt sovrum tillhör vardagen för administratören Mari Lööv och över en miljon andra svenskar. Stress och bristande kunskap om migrän gör arbetslivet till en högriskfaktor.  2019-06-03

Foto: Brombergs

”I själva verket har vi gott om tid”

För att klara framtidens arbetsliv måste vi omvärdera tiden. Det är fullt möjligt menar Bodil Jönsson i sin nya bok Gott om tid. ”Det handlar om att ändra inställning till tiden. Att försöka se det som att tiden kommer till dig i stället för att den går.”  2019-06-03

Till arkivet

så funkar det på idun

  •  En allmän tandvårdsklinik och en innovationsklinik där personalen testar ny teknik och nya arbetssätt.
  • Målet är att utvecklas till en permanent innovationsklinik inom två år.
  • På Idun finns fem tandläkare, sex tandsköterskor och två tandhygienister. Fler kommer troligen att anställas.
  • I klinikens upptagningsområde finns cirka 84 000 patienter.
  • Bakgrunden till att Idun startats är en ökad personalbrist som kräver effektivare arbetssätt.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb