×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • Sociala medier har förändrat kommunikatörernas yrkesroll i grunden, konstaterar Rose-Marie Fältskog. Foto: Henrik Witt

    Sociala medier har förändrat kommunikatörernas yrkesroll i grunden, konstaterar Rose-Marie Fältskog. Foto: Henrik Witt

”Våga skapa verklig dialog”

2019-04-09

Tidningen Vision nr 3 2019. I kommuner som satsar och är framgångsrika på sociala medier är medborgarna mer nöjda med kommunens tjänster och service. Däremot syns ingen skillnad när det gäller medborgarnas upplevelse av inflytande.

Det är några av slutsatserna som Livia Norström, vid Högskolan Väst, presenterar i sin avhandling om kommunernas närvaro på sociala medier och vilka krav det ställer på kommunikatörerna.

– Det stämmer bra med min bild. Vi har inte kommit så långt när det gäller dialogen med medborgarna, däremot uppskattar Flenborna att vi finns på sociala medier och snabbt svarar på frågor, säger Rose-Marie Fältskog, kommunikationsstrateg och ansvarig för sociala medier i Flens kommun.

De digitala kommunikationskanalerna gör att kommunikatörer har fått en ny och mer komplex yrkesroll. De ska inte bara hålla koll på de algoritmer som styr Facebook, Instagram och Twitter, utan också svara på olika typer av frågor och balansera mellan att vara myndighetsutövare och Facebook-kompis.

– Jag har jobbat som kommunikatör sedan 1999, vår roll har förändrats i grunden. Sociala medier ställer helt nya krav, vi måste hela tiden omvärldsbevaka och ha koll på vilka frågor som diskuteras, säger Rose-Marie Fältskog.

Har du något råd till kommuner som vill bli bättre på sociala medier?

– Att våga skapa en verklig dialog med medborgarna. Om man tar tillvara möjligheterna som finns kommer fler personer interagera, men det kommer också vara fler människor som är kritiska. Det gäller att skapa en organisation som kan hantera det.

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Kim Matulin har, trots handläggarroboten, mycket telefonkontakt och möten med de personer som söker försörjningsstöd. 
Foto: Jann Lipka

Maskinen handlägger – hon beslutar

Flera kommuner har infört robotar som hjälper till med ansökningar om försörjningsstöd. Socialsekreteraren Kim Matulin i Nacka, som jobbar med en, tycker den är ett bra redskap. Men hon är tveksam till att maskiner ska fatta beslut utan mänsklig inblandning.  2019-06-03

Foto:  Jann Lipka

Som en yxa i huvudet

Synrubbningar, illamående och glödgande ­huvudvärk. Att lämna jobbet i en hast och bädda ner sig i ett mörklagt sovrum tillhör vardagen för administratören Mari Lööv och över en miljon andra svenskar. Stress och bristande kunskap om migrän gör arbetslivet till en högriskfaktor.  2019-06-03

Foto: Brombergs

”I själva verket har vi gott om tid”

För att klara framtidens arbetsliv måste vi omvärdera tiden. Det är fullt möjligt menar Bodil Jönsson i sin nya bok Gott om tid. ”Det handlar om att ändra inställning till tiden. Att försöka se det som att tiden kommer till dig i stället för att den går.”  2019-06-03

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb