×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till försäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, och du bör noga läsa informationen som skickas hem till dig när du blivit medlem.

Är du inte fullt arbetsför när du blir medlem behöver du kontakta försäkringsbolaget, eftersom det ställs vissa hälsokrav. Om du anmäler dig som medlem med startdatum bakåt i tiden ska du istället uppfylla kraven den dag du gör medlemsanmälan. Med fullt arbetsför menas att du kan utföra ditt vanliga arbete utan undantag, inte får ersättning som har samband med egen sjukdom, skada eller funktionshinder, eller har vilande sådan ersättning och inte av hälsoskäl har särskilt anpassat arbete, anställning med lönebidrag eller liknande. Är du sjuk kortare tid än 15 dagar räknas du som fullt arbetsför.
Du måste vara folkbokförd i Sverige när du tecknar försäkringen.

Om du betalar din avgift till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien att dras så, om du inte tackar nej till försäkringarna eller kontaktar försäkringsbolaget för att ändra till inbetalningskort eller autogiro.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • llustration Maria Raymondsdotter

    llustration Maria Raymondsdotter

Greppen som fångar lyssnarna

2017-02-22

Tidningen Vision nr 2 2017. Hur talar man så att andra vill lyssna? Oavsett om det är i mötesrummet, på anställningsintervjun eller runt fikabordet kan du bli bättre på att prata och påverka.

Retorik - eller konsten om att övertyga – myntades redan av de gamla grekerna. Där räknades ”en man en röst” och det var viktigt att kunna föra sin talan. I många länder är retorik, eller speech, ett obligatoriskt skolämne, men i svenska skolan togs det bort i mitten av 1800-talet. Kanske är det just därför som att tala inför publik är en av de saker som många säger sig frukta allra mest.

Nina Buchaus är retorikkonsult och har skrivit en bok om retorik och karisma. Hennes bästa tips för att bli lyssnad på är att öva. Framför spegeln, genom att spela in sig själv eller tillsammans med en åhörare.

– För att kunna vara spontan måste du vara förberedd! Se såväl småpratet vid kaffeautomaten som argumentationen i korridoren som ett tillfälle att träna dig i kommunikation och öva, öva, öva.

Börja med att analysera: För vilka talar du? Hur lång tid har du på dig? Vad vill du uppnå? Det gäller både inför utvecklingssamtalet och en presentation för publik. Nästa steg är ett intressant anslag. Det kan vara något aktuellt ”På nyheterna i dag hörde jag…” eller personligt ”Jag minns när…” som har en tydlig koppling till ditt ämne. Sedan sätter du agendan. Tala om vad du vill prata om och hur länge, gärna genom att anteckna på ett blädderblock eller whiteboard, som också ger en bra anledning att resa sig.

– Att stå upp och prata ger en naturlig auktoritet. Om mötet sedan övergår till diskussion kan du sätta dig ned och på så sätt åter bli en i flocken, säger Nina Buchaus.

För att bibehålla intresset är berättelsen ett effektivt verktyg. Den sätter in händelser i ett sammanhang och gör dem tydliga. Ska du exempelvis beskriva arbetsbelastningen på er avdelning, börja med att skapa ögonkontakt och återge ett skeende: ”Förra torsdagen när jag och min arbetsgrupp började vårt skift, hade vi inom två timmar incidenter med tre klienter som innebar att Lisa, Kalle och jag…”

– Använd inte förminskande formuleringar som ”jag ska bara berätta lite om…” eller utfyllnadsord som ”eehh” och ”öhh” . För att behålla ordet i en paus håller du istället kvar ögonkontakten och fryser gesten någon sekund, säger Nina Buchaus som också betonar vikten av en kraftfull avslutning.

– Undvik att säga ”Det var allt”, lägga huvudet på sned och småle. Säg i stället: ”Avslutningsvis vill jag…” Med de här punkterna kommer vi…”  som visar på styrka och att du har tänkt efter.

För att bli lyssnad på krävs förutom att väcka intresse att inge förtroende. Ta fram fakta och relevanta exempel, undvik generaliseringar och använd ett språk som alla förstår är några av Nina Buchaus tips.

– Inför lönesamtalet krävs både att du tagit fram en bra argumentation och att du kan förmedla den på ett övertygande sätt. Sedan ska man inte glömma att modern retorik också handlar om att lyssna. Att låta andra komma till tals och att vara duktig på att skapa dialog.

Så blir du en bättre talare

Använd egna erfarenheter! För att kunna övertyga krävs att du själv är engagerad. Men välj berättelser och exempel noga så att de har en tydlig koppling till ditt ämne.
Rätt kläder för rätt tillfälle. ”Fel” kläder kan göra att du inte blir tagen på allvar eller att du flyttar fokus från vad du säger till hur du ser ut. Välj en mörk kavaj och hög halsringning om du vill utstråla beslutsamhet och auktoritet.  Vill du i stället signalera medkänsla och sympati: välj ljusa kavajer eller koftor. Undvik stora klirrande smycken eller andra attribut och rör inte vid ditt hår, dina kläder eller smycken under ditt tal.
”De får ta mig som jag är”. Ingen framgångsrik tanke. Visa i stället respekt för dem du ska möta genom att vara förberedd, ha relevant fakta och ett väl inövat innehåll med inledning och slut. Tänk också på att hålla tiden!
Mimik, ögonkontakt och gester. Förstärk dina positiva ord genom att artikulera, höja ögonbrynen och att le. Och tvärtom, när du vill uttrycka allvar: se allvarlig ut!
Stå och sitt bredbent. Undvik att stå och hänga på höften eller att sitta med ben eller armar i kors. Sitt i stället med fötterna stadigt i golvet och luta dig lätt framåt mot dem du talar till. Använd gester som att öppna upp armarna och vända handflatorna uppåt för att understryka det du säger. 
Pauser och upprepningar. Korta pauser, från 0,5 till 3 sekunder, ger dig pondus och låter budskapet sjunka in. Tänk på att hålla kvar ögonkontakt och gester. Upprepa nyckelord och begrepp minst tre gånger.

Källa: Exemplen är sammanställda ur Nina Buchaus bok ”Konsten att bli karismatiskt – med retorik”

Tipsa webbredaktionen

webbredaktionen@vision.se

Kommentarer

Vi strävar efter att kommentarerna håller hög kvalitet. Inlägg med rasistiskt eller sexistiskt innehåll är inte tillåtna och kommer inte att publiceras. Vi förbehåller oss också rätten att inte publicera inlägg med kränkande personangrepp eller som på annat sätt bryter mot Visions villkor för kommentarer. Genom att publicera kommentarer nedan godkänner du våra villkor för publicering.

comments powered by Disqus

Artiklar

Foto:  Jann Lipka

Händer på fel ställen

Det handlar om allt från sliskiga kommentarer och en hand på låret till ren våldtäkt. Sexuella trakasserier finns i hela samhället och är verklighet på jobbet för många av Visions medlemmar, visar Tidningen Visions undersökning.  2017-12-01

Idén till Gävlebocken föddes 1966. Foto: Mostphotos

Bocken brinner!

Påtänd, påkörd, pilbeskjuten och pånyttfödd. Få halmbockar kan skryta med ett händelse­rikare liv. Här är den eldfängda historien om Gävles superkändis.  2017-12-01

”Personalgruppen är lagom stor, jag hinner se alla”, säger Emma Lind (till höger), nybliven kollega med Susanne Wikström i Söderhamn. Foto: Johan Wahlgren

De får mer tid att leda

Chefer i omsorgen har sämre villkor än chefer i teknikyrken, visar forskning. Men nu ser situationen ut att bli bättre på vissa håll.  2017-12-01

Bilden, som hänger på Slussens T-banestation i Stockholm, har skapats av Liv Strömquist. Foto: Michael Ennab

”Vi kan bryta ett tabu”

Mens är en facklig fråga. Det slog det globala facket för offentliganställda, PSI, nyligen fast på sin världskongress. Beslutet togs efter ett initiativ från Vision.  2017-11-28

Till arkivet

Aristoteles: Tre delar ett tal bör innehålla

Ethos: Trovärdighet och karaktär. Vad du som talare utstrålar, din kunskap och bakgrund i ämnet.
Logos: Relevant fakta, tydlig logik och argumentation.
Pathos: Att väcka känslor, beröra och att tala med inlevelse.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb