×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • 
            I cockpit är det ingen större skillnad mot en vanlig helikopter. I kabinen ser den ut som en lite större vägambulans. Bår, övervakningssystem, syrgas och andra installationer, berättar Peter Nordkvist. Foto: Johan Eklund

    I cockpit är det ingen större skillnad mot en vanlig helikopter. I kabinen ser den ut som en lite större vägambulans. Bår, övervakningssystem, syrgas och andra installationer, berättar Peter Nordkvist. Foto: Johan Eklund

Hur snabbt är du uppe i luften?

2016-04-14

Tidningen Vision nr 3 2016. Peter Nordkvist, helikopterpilot på Svensk Luftambulans.

Fakta

Peter Nordkvist
Titel: Helikopterpilot.
Arbetsplats: Karlstad flygplats, ibland även på Svensk Luftambulans andra baser i Mora och Göteborg.
Ålder: 43 år.
Familj: Fru och tre barn.
Fritid: Jagar och försöker hinna med att spela golf.

– Det varierar. Är det klarblå himmel och vi står vid helikoptern är vi iväg på tre minuter. Vid dåligt väder tar det längre tid.

Vid vilka händelser rycker ni ut?

– Vi har beredskap dygnet runt och har dimensionerat för tre till fyra larmflyg per dygn. Det är allt ifrån trafikolyckor till hjärtinfarkter och barn som ramlat och slagit sig i huvudet. Fördelen med helikopter är att vi kan flyga direkt till rätt instans. Om det till exempel är en neurologisk skada flyger vi till ett sjukhus med neurospecialitet.

Svensk Luftambulans växer snabbt. Fler landsting än Värmland, Dalarna och Västra Götaland ska gå in som delägare. Finns det några fördelar med det?

– Ju fler som är med och delar, desto lägre blir overheadkostnaderna. Men anledningen till att många vill vara med är väl just att det ägs av landstingen. Det blir en annan trygghet än när ambulanshelikoptern upphandlas till lägsta pris. Det har förekommit att buden blir så låga att bolag fått ekonomiska problem. Ambulanshelikoptern är en viktig samhällsresurs så det är bra om man inte hamnar i en sådan situation.

Och ni ska bilda egen Visionsklubb. Varför?

– Svensk Pilotförening är inte avtalspart i kollektivavtalen med landstingen. Så vi sökte ett annat fackförbund som kan ta hand om oss och kom i kontakt med Vision.

Men skiljer sig inte piloters arbetsvillkor ganska mycket från andra landstingsanställdas?

– Många saker är samma. Men till exempel följer vi flygarbetstidslagen och Europeiska luftfartsmyndighetens regler för hur mycket vi får jobba. Det är ganska stor skillnad jämfört med de flestas arbetstider. Och avtalet måste anpassas efter att vi inte får arbeta efter 60 år.

Några fackliga frågor ni behöver bevaka?

– Som pilot måste du göra en läkarundersökning två gånger per år och hittar de något fel på dig kan du bli av med flygcertifikatet. Och då har du plötsligt inget jobb. Vi har en försäkring som ger pengar om det skulle inträffa och bevakar så att det inte blir några diskussioner om den förmånen.

Mårten Kierkegaard

marten.kierkegaard@vision.se

Artiklar

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Patti Hansén har inget fast kontor utan jobbar på plats på enheterna han ansvarar för. Foto: Sofia Sabel.

Patti Hansén: ”Det går att utrota hemlösheten”

Ingen ska behöva sova på gatan. Det menar socialpedagogen Patti Hansén, verksamhetschef för området hemlösa på Räddningsmissionen. Han kräver ett politiskt uppvaknande och vill att fler riktar blickarna mot Finland.  2019-09-23

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb