×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro, Kivra eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • 
            Katarina Weiner Thordarson.

    Katarina Weiner Thordarson.

Bemöt rätt på lätt sätt

2015-11-02

Tidningen Vision nr 7 2015. Ett gott bemötande fungerar nästan som magi. En person kan förvandlas från skällande bandhund till fromt lamm på nolltid. Tidningen Vision har ­intervjuat bemötandeexperten som förklarar hur du gör för att få arga att bli lugna.

Fakta

Checklista för samtal med upprörda

Låt kunden/klienten/brukaren/medborgaren få ur sig sina känslor innan ni börjar prata om ärendet.Låt kunden prata till punkt.
Fråga om hen vill att ni pratar om frågan på ett sansat sätt. Om hen säger ja bekräfta genom att säga ”Bra, det är precis vad jag också vill”.
Fråga efter vilka förväntningar hen har på mötet.
Lägg band på de egna känslorna och fokusera på sakfrågorna.
Ta ett beslut om hur ni ska gå vidare med ärendet och vem som ansvarar för de olika delarna i beslutet.
Sammanfatta vad ni kommit överens om.

 

Säg inte så här

Tyvärr, vi följer bara våra regler.
Nej, det går inte, dessvärre fungerar det inte så.
Du har missuppfattat, du har fel.
Ingen har klagat tidigare.
Vi gör så gott vi kan.
Alla ärenden behandlas i turordning.
Har du inte läst informationen på vår hemsida?

 

Säg så här i stället

Jag beklagar att du fått vänta/inte fått besked/fått stå i kö.
Det låter jobbigt, vad kan jag hjälpa dig med nu?
Då förstår jag om du är besviken.
Jag är hemskt ledsen att behöva göra dig besviken.

Du har säkert sett andra göra det eller kanske själv upplevt det: hur ilskan och missnöjet bara runnit av utan att du begrep hur det gick till. Plötsligt står du där och nickar. Lugn och medgörlig i stället för förbannad och orolig. Hur gick det till egentligen? Förmodligen har du stött på ett bemötandeproffs, som på allvar kunnat sätta sig in i din situation just i den stunden. Att kunna byta perspektiv och föreställa sig hur det är att gå i någon annans skor är själva grunden för ett gott bemötande. Att till exempel säga ”Vi följer bara våra regler” eller ”Vi gör så gott vi kan” kan vara extremt provocerande för en person som befinner sig i ett pressat läge. Säg i stället till exempel ”Jag är ledsen att du fått vänta/ inte fått besked/ fått stå i kö” och fortsätt med ”Jag hoppas att jag ska kunna hjälpa dig nu” eller ”Berätta om ditt ärende så ska jag se hur jag kan hjälpa dig”, råder Katarina Weiner Thordarson, bemötandeexpert och författare till boken Professionellt bemötande.

– Att kunna ge ett bra bemötande handlar mycket om att kunna läsa av andra. Ofta är personer som jobbar med människor mycket bra på det, men inte själva medvetna om sin förmåga, säger hon.

Ett sätt att läsa av andras sinnesstämning är att ge akt på kroppsspråk och talhastighet. Pratar man fort och rör sig snabbt kan det tyda på att man är upprörd och arg. Då kan det vara en bra idé att bemöta det med att tala lite långsammare. Ett annat sätt att pejla av vad som rör sig i den andres huvud är att ställa enkla frågor för att få reda på vad upprördheten handlar om. Då är syftet egentligen inte att få svar på frågorna, utan ”ställa diagnos” på personen, det vill säga ta reda på vilken sinnesstämning hen befinner sig i.

– Händer det att du gråter fast du egentligen är arg? Eller skrattar när du är nervös? På samma sätt kan det vara så att arga personer egentligen är rädda och oroliga och då är det den känslan man ska bemöta, säger Katarina Weiner Thordarson.

En annan grundpelare när man bemöter missnöjda personer är att jobba med deras förväntningar. Det är ganska vanligt att man inte har klart för sig vad till exempel en kommun har möjlighet att hjälpa till med. Man kan exempelvis inleda med att säga ”Är det okej för dig om vi innan vi pratar om ditt ärende stämmer av lite vilka förväntningar du har på det här mötet/telefonsamtalet?”. Om personen då säger ”Ja” kan du fortsätta och förklara vad du i din yrkesroll har möjlighet att hjälpa till med, råder Katarina Weiner Thordarson.

Men ibland kan ju ett samtal urarta hur mycket man än anstränger sig. Katarina Weiner Thordarson berättar om ett verkligt exempel på en handläggare som fick orden ”Du har förstört mitt liv” slängda mot sig.

– Tyvärr kan man ibland bli tvungen att ta skit på jobbet, men försök att inte ta det personligt. Se det som att du råkar komma i vägen för en person som just då har en riktigt dålig dag.

Artiklar

Illustration: Marie Åhfeldt

Kolla kommunernas löner

Var är snittlönen för IT-tekniker, enhetschefer och skoladministratörer högst? Tidningen Vision har sammanställt en lönekarta med medellönerna i samtliga kommuner i 23 yrken. Dra och klicka i kartbilden för att se snittlönerna i din kommun, eller välj yrkestabell under kartan.  för 8 dagar sedan

Sju skäl att gå till jobbet

Att pollinera, ordna rent dricksvatten eller ta emot 1 300 besök i månaden. Arbetsglädje kan till och med vara en begravning. Möt sju personer som drivs av att göra nytta för oss andra.  för 9 dagar sedan

Mats Erkers vill börja planera för sin pension, men har svårt att få veta hur hög tjänstepensionen blir. ”Då det handlar om en framförhandlad löneförmån så är det ju ganska allvarligt att jag inte får besked”, säger han. Foto: Rickard Kilström

Svårt planera för pension

Anställda i kommuner och regioner kan ha svårt att få veta hur stor deras tjänstepension kommer att bli. Orsaken är att uppgifterna som ligger till grund för den pensionsprognos som var och en kan göra på webbplatsen minpension.se inte alltid är fullständiga.  för 11 dagar sedan

”Det här gör att vi känner oss mer motiverade och uppskattade”, säger den medicinska vårdadministratören Inger Lindblad. Foto: Alexander Von Sydow

Tillägg ska locka folk

De medicinska vårdadministratörerna på akutkliniken på universitetssjukhuset i Örebro har två tuffa somrar bakom sig. Orsaken är brist på vikarier.  för 11 dagar sedan

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb