×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • Här vill jag stanna länge. Den känslan har chefer och kolleger lyckats förmedla till Shilana Sulhav under de första veckorna på nya jobbet. Foto: Rickard Kilström.

    Här vill jag stanna länge. Den känslan har chefer och kolleger lyckats förmedla till Shilana Sulhav under de första veckorna på nya jobbet. Foto: Rickard Kilström.

Shilana känner sig välkommen

2015-03-06

Tidningen Vision nr 2 2015. Ett bra stöd till nyanställda är en nyckelfråga för socialtjänsten. Här finns stora brister, men ­också goda exempel.

Efter tre veckor som socialsekreterare i Rinkeby-Kista är Shilana Sulhav, 24 år, imponerad av det mottagande hon har fått.

– För mig är det jätteviktigt. Om mina chefer och kolleger inte var så engagerade hade jag inte känt mig lika välkommen, säger hon.

Larmrapporterna har avlöst varandra. Bristande introduktion ger högre personalomsättning och förlänger inskolningen.

Enligt en undersökning som Vision har gjort är läget sämst inom socialtjänsten. Här uppger nästan var tredje anställd att deras arbetsplats inte har en plan för att ta emot och skola in nyanställda.

– Vi har sett alltför många förskräckande exempel på nyutbildade och orutinerade socialsekreterare som får ta hand om tunga ärenden med omhändertaganden av barn. Det duger inte. Den som får en god introduktion upplever att hon gör ett bättre jobb, stannar längre och trivs bättre, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

Kanske håller landets kommuner på att få upp ögonen för betydelsen av en god introduktion. Nästan sex av tio socialchefer i Tidningen Vision undersökning uppger att de under 2014 har eller under 2015 kommer att förbättra stödet till nyanställda.

På ungdomsenheten i Rinkeby-Kista i Stockholm har man kommit en bra bit på vägen. Nyutexaminerade Shilana Sulhav tycker att hon tagits emot med öppna armar.

– Jag har verkligen inte blivit lämnad ensam. Det märks att både chefer och kolleger är måna om att jag som nyanställd inte ska stressa upp mig i början.

Redan andra dagen började en tredagarskurs i BBIC (Barns behov i centrum). Shilana Sulhav gladdes lite extra åt att de rutinerade kollegerna som höll i kursen var så positiva och fortfarande brann för sina jobb.

 – Vi pratade om den professionella rollen. Om vikten av att inte drunkna i dokumentation och att inte glömma bort de sociala kontakterna som ger energi i det här jobbet.

Under dessa första veckor har Shilana redan fått en så kallad medhandläggare som ska vara uppdaterad i hennes ärenden. Hon har också fått en mentor som stöttar samtliga fem nyanställda på ungdomsenheten och regelbundet hjälper till med praktiska saker som till exempel att skapa utredningsplaner.

En gång i veckan har hon dessutom ärendedragning med sin biträdande chef för att diskutera vad som behöver göras i ett visst ärende och vilka beslut som ska fattas.

– Jag var lite rädd att söka mig hit för det ansvar för ungdomarnas liv som skulle läggas på mina axlar. Redan på anställningsintervjun berättade jag om den oron, men cheferna var tydliga med att här jobbar vi tillsammans. Nu kan jag intyga att det verkligen stämmer, säger Shilana Sulhav.

Skulle hon trots det finmaskiga nätet av introduktionsutbildningar, medhandläggare, mentor och ärendedragningar undra över någonting finns svaret kanske i bokhyllan vid skrivbordet. Bredvid en godispåse och en chokladkaka står en gul pärm där alla viktiga telefonnummer, samarbetspartners och rutiner finns samlade.

– Där finns svaret på många frågor som dyker upp när man är ny. Den är som en liten bibel för mig.

Svårlagt pussel i krisande socialtjänst

Regeringen måste agera

Artiklar

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Patti Hansén har inget fast kontor utan jobbar på plats på enheterna han ansvarar för. Foto: Sofia Sabel.

Patti Hansén: ”Det går att utrota hemlösheten”

Ingen ska behöva sova på gatan. Det menar socialpedagogen Patti Hansén, verksamhetschef för området hemlösa på Räddningsmissionen. Han kräver ett politiskt uppvaknande och vill att fler riktar blickarna mot Finland.  2019-09-23

Till arkivet

Tipsa oss!

Vad vill du läsa om i Tidningen Vision? Kontakta oss på redaktionen.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb