×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • 
            Livsmedels­inspektör Björn Dahlskog upptäcker sprickor i vaxduken där de nygräddade pizzorna langas upp. ­Ägaren Fouad håller med om att ett annat underlag skulle vara bättre.

    Livsmedels­inspektör Björn Dahlskog upptäcker sprickor i vaxduken där de nygräddade pizzorna langas upp. ­Ägaren Fouad håller med om att ett annat underlag skulle vara bättre.

  • 
            Tack för i dag. Pizzeria­ägaren Fouad är nöjd 
med att få hjälp att veta vad som gäller och tips om förbättringar.

    Tack för i dag. Pizzeria­ägaren Fouad är nöjd med att få hjälp att veta vad som gäller och tips om förbättringar.

Granskar kök för säkert käk

2015-04-17

Tidningen Vision nr 3 2015. Vilseledande menyer, felmärkta livsmedel och ­ smutsiga kök. Livsmedelsinspektörerna har fullt upp att se till att maten vi köper och serveras håller måttet. I Malmö har de 2 500 krogar, storkök, butiker och kaféer att hålla under uppsikt.

Fakta

Stora kök kollas ofta

Alla restauranger, gatukök, skolor, livsmedelsbutiker med flera ska kontrolleras minst en gång var tredje år.

Hur ofta inspektionerna görs beror på riskerna i verksamheten. Till exempel inspekteras storkök som serverar många portiner per dag tre gånger per år. Likaså företag som bearbetar rått kött.

Företag där inspektörerna upptäckt brister i livsmedelshanteringen kan också räkna med fler besök per år.

Kontrollerna betalas av företagen genom en årlig avgift.

I Malmö täcker avgiften cirka 85 procent av kostanden för livsmedelsinspektionen.

 

Krav på hårdare straff

Sedan 2006 är böter det hårdaste straffet för brott mot livsmedelslagen.

Straffen borde skärpas tycker Livsmedelsverket som vill att påföljden för särskilt allvarliga brott ska vara fängelse.

En statlig utredning har också kommit fram till att straffen inte är tillräckligt avskräckande och att överträdelser sällan leder till åtal.

Utredningen tycker att myndigheten som utför kontrollerna, kommunerna, själva ska få bötfälla den som gjort fel med så kallade sanktionsavgifter.

Det är trångt i entrén till pizzabutiken. Björn Dahlskog och Maria Svensson har hälsat på ägaren, krängt av sig ytterkläderna och fått på sig vita rockar, kepsar och skoskydd. Nu plockar de fram arbetsverktygen – papper och penna, ficklampa och termometrar – och är redo att kliva in bakom disken.

Men först en titt på menyn. Just den här pizzerian har fått anmärkning på att en del ingredienser på matsedeln inte stämmer med det som hamnar på tallriken.

– Det är inte kul att bli lurad, att till exempel oxfilén i själva verket är bogrullar av nöttyp eller att parmesanost är annan hårdost. Men det vi ska kolla här är kalvköttet och fetaosten, säger Maria Svensson.

Björn Dahlskog har gått längst in i lokalen, öppnat kylskåpet och plockat ut en stor plastbehållare med ost.

– Vi kollar att de använder rätt produkter så att kemikalier inte sprids till livsmedel, säger Björn Dahlskog och vrider och vänder på behållaren för att se om den är märkt med den rätta glas- och gaffelsymbolen.

Maria Svensson sluter upp och synar förpackningarna med livsmedel. Kalvköttet och fetan får grönt ljus, men ett paket crabsticks i frysen får henne reagera.

– Visst stod det krabba på menyn? Crabsticks är gjort av fisk. Det blir en avvikelse, säger hon och noterar i anteckningsblocket.

Pizzabutiken är en av de cirka 2 500 verksamheter som livsmedelsinspektörerna i Malmö har under luppen. Allt ifrån storkök för skolor och äldreboenden till livsmedelsbutiker, torghandlare och kaféer ska inspekteras. Till och med biografernas popcornservering hamnar på att listan. Och en del av dem ska kontrolleras flera gånger per år. 20 anställda totalt, varav 15 inspektörer i kontrollgruppen. Hur klarar de av det?

– Målet är att vi ska hinna med alla, säger Björn Dahlskog och visar årscykeln i datorn på tjänsterummet på miljöförvaltningen. Skolkök kontrolleras under terminerna, festivalmat på sommaren, julbord i december med mera. Just nu är det gatukök, restauranger och pizzerior som gäller, 284 matställen ska inspekteras på åtta veckor.

Resultatet då? En titt i fjolårets statistik visar att det rapporteras en hel del så kallade avvikelser, det vill säga brister i strid mot lagen när det gäller rengöring, hantering av livsmedel, temperaturer med mera som måste rättas till och leder till nytt kontrollbesök och i värre fall vitesförelägganden, det vill säga hot om böter om felen inte åtgärdas.

Stänger ni matställen också?

– Jodå, ett av de värsta fallen var en restaurang där de tinade kyckling hängande över fat med sushi. Vätskan rann ned över fisken och sen vidare i skålarna med sallad, berättar Björn Dahlskog. 

De som bryter mot lagen och struntar i kraven polisanmäls. Till exempel butiken som trots förbud fortsatte att sälja varor utan ingrediensförteckning på svenska. Eller bageriet som levererade produkter utan rätt allergenmärkning till förskolor.

– Vi har alltid fokus på det som medför störst risk, säger Maria Svensson.

I vintras deltog hon i en särskild kontroll av hur skolorna hanterar specialkost till elever med allergier. De allra flesta skötte sig bra, men inspektörerna fann också brister.

– Vi har incidenter där barn tvingats åka till sjukhus. På en skola förväxlade man tallrikarna till två barn som var allergiska mot ägg och mjölk. Båda fick allergiska reaktioner, säger Maria Svensson.

Nyligen har man förändrat arbetssättet i kontrollgruppen. Inspektörerna jobbar nu i mindre grupper om fyra personer och kan själva fördela jobben mellan sig.

– Frihet under ansvar. Det gillar jag. Och att det är ett varierande jobb, där man är ute mycket och får kontakt med väldigt många olika människor, säger Björn Dahlskog.

– Ja, på en vecka träffar man folk från hela världen. Som förra veckan när jag träffade en person som kom från en bergsby i Afghanistan, då vill man ju veta hur han ser på livet i platta Malmö, säger Maria Svensson som också trivs med rollen som myndighetsutövare.

– Man behöver inte nå konsensus på plats eller stå och käbbla, jag skriver ett föreläggande, punkt slut.

Jobbet har också sina risker. En undersökning förra året visade att fyra av tio livsmedelsinspektörer utsatts för hot eller våld. Malmö är inget undantag.

Björn Dahlskog fick en smäll och blev utknuffad när han gjorde en oanmäld inspektion på ett gatukök för ett par år sedan.

– Jag åkte därifrån och det var först senare på dagen när jag såg blåmärkena på armen som jag reagerade. Chefen tog tag i det direkt och polisanmälde.

– Efter den händelsen tänker jag annorlunda. Är någon otrevlig går jag därifrån och fortsätter inspektionen en annan dag, säger Björn Dahlskog och betonar att det trots allt är sällsynt.

Säkerheten står också högt på agendan. I de fall säkerhetsrisken bedöms vara hög har inspektörerna personlarm eller åker i par. Kollegerna håller också koll på varandra; en tavla på kontoret visar vilka som är ute på uppdrag och var de är.

I pizzabutiken är stämningen god. När inspektionen är klar lyssnar ägaren noga på vad som kan förbättras, hur ett bättre galler i golvbrunnen ger ökat skydd mot skadedjur och att han borde lägga de nygräddade pizzorna på en värmebeständig skiva i stället för en vaxduk.

– Jag fixar det. Det är bra att ni kommer hit, det blir bättre både för mig och för kunderna, säger han innan Björn Dahlskog och Maria Svensson packar ihop sina saker och ger sig av.

Mårten Kierkegaard

marten.kierkegaard@vision.se

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Foto: Brombergs

”I själva verket har vi gott om tid”

För att klara framtidens arbetsliv måste vi omvärdera tiden. Det är fullt möjligt menar Bodil Jönsson i sin nya bok Gott om tid. ”Det handlar om att ändra inställning till tiden. Att försöka se det som att tiden kommer till dig i stället för att den går.”  2019-06-03

”Än så länge är varslet bara en siffra, och ett frågetecken”. Pernilla Helmersson gör klart att facket ska jobba hårt för att värna sina medlemmar. Foto: Lasse Nilsson

Smällen på Karolinska

Karolinska universitetssjukhuset i Region Stockholm har varslat 550 medarbetare och chefer på administrativa tjänster i Solna och Huddinge om uppsägning.  2019-06-03

Gabriella Mathur är socionom med bakgrund som LSS-handläggare. Hon har jobbat med verksamhetsutveckling i olika kommuner i cirka åtta år. Foto: Marlin Johansson

Hon fixar kvalitet i omsorgen

Högsta betyg i Socialstyrelsens Öppna jämförelser. Det har äldreom­sorgen i Vetlanda fått för sina aktiviteter på särskilda boenden. Gabriella Mathur är verksamhetsutvecklare.  2019-06-03

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb