×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • Johanna Adolfsson har numera ansvar för kvalitetsledningssystemet, medan kollegan Angelica Nilsson ansvarar för utbildning av ny personal samt för schemaläggning. FOTO: FREDRIK PERSSON

    Johanna Adolfsson har numera ansvar för kvalitetsledningssystemet, medan kollegan Angelica Nilsson ansvarar för utbildning av ny personal samt för schemaläggning. FOTO: FREDRIK PERSSON

De rensade i röran på larmcentralen

2015-04-22

Tidningen Vision nr 3 2015. Dålig struktur ledde till att personalen på larmcentralen i Kristianstad inte alltid visste vad kollegorna gjorde. Men en chef som delegerade ansvar och en renodling av arbetsuppgifterna var åtgärder som till och med gav pris.

Fakta

SÅ SKAFFAR NI BÄTTRE STRUKTUR

 Skapa en gemensam målbild och jobba mot den.

Tänk i processer.

Behåll mandatet så långt det är möjligt i den egna organisationen för att kunna fatta beslut utan onödiga fördröjningar.

Källa: Per Ola Klasson, avdelningschef, ­larmcentralen Kristianstad.

Problemet:

Otydliga rutiner skapade osäkerhet

När larmcentralen i Kristianstad startade i början av 1990-talen låg den direkt under räddningstjänsten, och hade därför ingen egen avdelningschef. Under 2000-talet växte larmcentralen snabbt, och personalen fick då själva ta ett stort ansvar för administration och teknik utan att egentligen ha befogenhet till det.

De ville förstås ändå göra ett gott arbete och hålla hög service och kvalitet till kunderna, men gjorde det på olika sätt.

– Vi var ibland osäkra på vem som gjorde vad och hur vi skulle hantera olika situationer. Det fanns risk för både dubbelarbete och att saker föll mellan stolarna, säger larmoperatören Johanna Adolfsson.

Det kunde i sin tur påverka stämningen på arbetsplatsen.

– Det vet ju vem som helst, att en rörig situation kan göra en irriterad.

Ett annat problem var att tekniken på larmcentralen hade system som inte alltid var helt lätta att förstå för nyanställda och vikarier. Dessutom krävdes en upprustning av tekniken för att fungera bra med nya moderna larm.

Så gjorde vi:

Delegering och uppdatering lösningen

Eftersom larmcentralen hade expanderat, blev verksamheten en egen avdelning 2010. En egen avdelningschef kunde nu styra upp strukturen och ta snabbare beslut. Sedan två år tillbaka är Per Ola Klasson chef, och han har utvecklat personalens roller.

– Han har delegerat olika ansvarsområden till oss, vilket gör att vi är mer engagerade och håller en hög nivå på det vi gör, säger Johanna Adolfsson.

Ett byte av sekundär larmcentral, alltså en samarbetspartner, något varje larmcentral måste ha som säkerhet om ett larm inte når fram, bäddade också för bättre struktur och högre kvalitet. Den nya partnern, Södertörn, var nämligen kvalitetscertifierad enligt internationell standard, vilket krävde samma sak av larmcentralen i Kristianstad.

– Vi gjorde en komplett inventering av allting. Vi uppdaterade information så att vi skulle jobba rätt gentemot kunder och rensade bort information som vi inte behövde. Vi skrev också ned vad vi gör och hur i en kvalitetshandbok, så att vi alla gör likadant, säger Johanna Adolfsson.

Även tekniken uppdateras successivt.

Så blev det:

Arbetsmiljöpris efter förändringar

Med mer ansvar och bättre struktur har fler positiva effekter kommit.

– Det är lättare att förstå sin roll i kommunen och känna att man tillför något. Vi har större möjlighet att utvecklas och det känns som att vi säkrar framtiden, säger Johanna Adolfsson, som menar att arbetsplatsen har högt i tak.

– Det kan låta som att vi är arga när vi ropar på varandra, men ingen tar illa upp. Vi ska ju rädda liv.

Larmcentralen fick dessutom nyligen ta emot Kristianstads kommuns arbetsmiljöpris för 2014. "Genom att vända på alla stenar skapas successivt en god arbetsmiljö, både vad gäller hårda och mjuka värden", löd en del av juryns motivering.

– Det kändes jättebra, ett bevis på att någon ser vad vi gör. Det är också en sporre att fortsätta att arbeta i detta spår. Det betyder inte att vi älskar och pussar varandra varje dag, men vi är medvetna om att värna om varandra och arbetsplatsen – vi sitter ju här tillsammans, så varför inte jobba mot samma mål?

Artiklar

Foto: Jann Lipka.

Blev du bjuden på lönekalaset?

Majoriteten av Visions medlemmar i kommuner och regioner fick löne­ökningar mellan 2,4 och 3 procent i år. Luleå och ­Vetlanda toppar bland kommunerna. Väster­norrland fick högsta ­snittökning bland ­regionerna.  2019-09-23

Medicinska sekreteraren Dennis Lindgren Örcel, här med kollegan Carina Johansson, fick ett lönesamtal tack vare ett inlägg på Facebook. Foto: Karl Nilsson.

Missnöje trots extra ­satsning

Flera regioner gjorde speciella satsningar på medicinska sekreterare och tandsköterskor i år. I Region Västernorrland fick båda yrkesgrupperna fyra procents löneökning i genomsnitt. Men trots höjningarna jäser missnöjet med för låga löner.  2019-09-23

Eva-Lotta Nilsson.

”Vi i Vision måste ligga på”

”Löneökningarna är bra på många håll jämfört med övriga arbetsmarknaden. Men vi måste ­titta närmare på arbetsplatser som haft lägre löneökningar”, säger Visions förhandlingschef Eva-­Lotta Nilsson.  2019-09-23

Patti Hansén har inget fast kontor utan jobbar på plats på enheterna han ansvarar för. Foto: Sofia Sabel.

Patti Hansén: ”Det går att utrota hemlösheten”

Ingen ska behöva sova på gatan. Det menar socialpedagogen Patti Hansén, verksamhetschef för området hemlösa på Räddningsmissionen. Han kräver ett politiskt uppvaknande och vill att fler riktar blickarna mot Finland.  2019-09-23

Till arkivet

Tipsa oss!

Vad vill du läsa om i Tidningen Vision? Kontakta oss på redaktionen.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb