×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

  • 
            Illustration: Mia Nilsson

    Illustration: Mia Nilsson

  • 
            Illustration: Mia Nilsson

    Illustration: Mia Nilsson

Bli av med tidstjuvarna på jobbet

2014-11-13

Hoppar du från uppgift till uppgift utan att göra klart? Sliter du hårt men känner dig ändå ineffektiv på jobbet? Planering och prioritering kan vara lösningen på dina problem.

Arbetslivet har förändrats i grunden. Allt färre av oss går till jobbet och ägnar förmiddagen helt och hållet åt en arbetsuppgift och fortsätter med samma uppgift resten av dagen.

Numera hinner du knappt komma till jobbet innan kakafonin är igång. Telefonen ringer, du kollar mejlen, störs av några kolleger som babblar i det öppna kontorslandskapet och så börjar du planlöst hoppa mellan olika arbetsuppgifter som en groda mellan näckrosbladen.

Du må ha en omväxlande arbetsdag, men nackdelarna med ditt ostrukturerade arbetssätt är många. Effektiviteten minskar, risken för misstag ökar och stressnivån stiger.  

– Antalet inkommande signaler har ökat dramatiskt samtidigt som chattar och sociala medier har gjort att nya arbetsuppgifter tillkommer.

Det säger Helén Vedlé, utbildare och effektivitetsexpert, som i nästan 20 år har lett kurser i planering och prioritering på jobbet. Under den tiden har hon på nära håll sett hur de anställda blivit allt mer splittrade av den ökade stressen.

Det är alltså ingen slump att det finns ett stort utbud av kurser och böcker på temat planering, prioritering och effektivitet. Tillsammans med Rune Nilsson har Helén Vedlé nyligen kommit ut med boken Planera smartare – få tid till det viktiga.

Det bärande temat i den och flera av böckerna är att så kallad multitasking – att jobba med flera bollar i luften samtidigt – minskar effektiviteten och ökar stressen. Receptet är att avsätta tid för att jobba mer sammanhängande med vissa arbetsuppgifter.

Genom att dela upp arbetstiden i olika block kan man eliminera tidstjuvarna. Till exempel kan man avsätta tid i almanackan för särskilt viktiga arbetsuppgifter, för att förbereda sig inför ett möte och för att läsa och svara på mejl. För att kunna ta hand om oväntade uppgifter måste man även ha obokad tid i sin almanacka, enligt Helén Vedlé.

– Det händer alltid oförutsedda saker som måste lösas, men om du bara springer på brandkårsutryckningar tappar du kontrollen över ditt arbete. När du går hem kommer du att uppleva att du inte har fått något gjort.

Att skapa nya och bättre rutiner på jobbet är inte så svårt. Tricket är att hålla fast vid dem när vardagen kommer och den otåliga mejlnarkomanen i dig tittar fram igen.

– Förr eller senare kommer alltid ett bakslag då man går tillbaka till gamla vanor. Det är naturligt. Då är det bara att försöka igen. Du lyckas när du har förändrat ditt gamla beteende och ersatt det med ett effektivare arbetssätt.

Helén Vedlés råd är att ta det lite försiktigt i denna förändringsprocess, allt kan inte göras på en gång. Då är risken för bakslag överhängande, varnar hon.

– Försök i stället hitta en sak som du tror kommer göra stor skillnad. Kanske kan du vika en timme om dagen och fokusera fullt ut på din allra viktigaste arbetsuppgift. När du klarat det är du kanske redo för ytterligare en utmaning.

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Kim Matulin har, trots handläggarroboten, mycket telefonkontakt och möten med de personer som söker försörjningsstöd. 
Foto: Jann Lipka

Maskinen handlägger – hon beslutar

Flera kommuner har infört robotar som hjälper till med ansökningar om försörjningsstöd. Socialsekreteraren Kim Matulin i Nacka, som jobbar med en, tycker den är ett bra redskap. Men hon är tveksam till att maskiner ska fatta beslut utan mänsklig inblandning.  2019-06-03

Foto:  Jann Lipka

Som en yxa i huvudet

Synrubbningar, illamående och glödgande ­huvudvärk. Att lämna jobbet i en hast och bädda ner sig i ett mörklagt sovrum tillhör vardagen för administratören Mari Lööv och över en miljon andra svenskar. Stress och bristande kunskap om migrän gör arbetslivet till en högriskfaktor.  2019-06-03

Foto: Brombergs

”I själva verket har vi gott om tid”

För att klara framtidens arbetsliv måste vi omvärdera tiden. Det är fullt möjligt menar Bodil Jönsson i sin nya bok Gott om tid. ”Det handlar om att ändra inställning till tiden. Att försöka se det som att tiden kommer till dig i stället för att den går.”  2019-06-03

Till arkivet

Tre tips till Bror duktig

1. Gör en arbetsuppgift i taget!

Kan du hålla många bollar i luften samtidigt? Det låter måhända som en utmärkt talang, men flera studier visar att multitasking dramatiskt minskar effektiviteten och ökar stressen.

2. Ägna dig åt mejlen en, eller högst två gånger per dag!

Har du 100 procent koll på din mejlbox under hela arbetsdagen? Ingen borde bli imponerad. Om du får 40 mejl om dagen och jobbar åtta timmar blir du i snitt avbruten var tolfte minut. När ska du hinna jobba?

3. Det är okej att säga nej!

Säger du alltid ja när någon ber dig om något? Du är kanske inte så duktig som du tror. Ett nej till en sak kan vara ett ja till något som har högre prioritet.

Tipsa oss!

Vad vill du läsa om i Tidningen Vision? Kontakta oss på redaktionen.

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb