×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Större möjligheter att kräva kollektivavtal

2014-03-31, Tidningenvision.se

Kommuner och landsting upphandlar färdtjänst utan krav på att taxibolagen ska ha kollektivavtal. Nu öppnar flera ansvariga politiker dörren för förändring.

Fakta

Många av de rättigheter som vi tar för givna på jobbet är i själva verket något som fackförbund förhandlat fram i kollektivavtal. Övertidsersättning, försäkringar, tjänstepension och extra pengar när man är föräldraledig är något av det som ryms i kollektivavtalen. Omkring 92 procent av alla anställda i Sverige har kollektivavtal på sin arbetsplats.

Länge har principen om lägst pris varit styrande när kommuner och landsting gör upphandlingar. Ett nytt EU-direktiv ger dock större möjligheter att ställa miljö- och sociala krav. Hur långtgående direktivet är pågår nu diskussioner om på många håll.

Samuel Engblom, chefsjurist på TCO, är övertygad om att det numera går att ställa krav på kollektivavtal, eller villkor i nivå med dessa, exempelvis vid upphandling av färdtjänst.

– Man kan helt klart ställa krav som utgår från kollektivavtal, säger Samuel Engblom och hänvisar bland annat till Danmark där myndigheter ställt kollektivavtalsliknande krav utan att det har krockat med EU:s lagstiftning.

Det fokus som funnits vid lägsta pris har bland annat inneburit att taxibolag utan kollektivavtal ofta vunnit stora upphandlingar. Exempelvis har Taxi Kurir och Taxi 020 närmare 97 procent av färdtjänsten i Stockholms läns landsting, inget av bolagen kräver att anslutna förare ska ha kollektivavtal.

Förare knutna till Taxi Kurir har vid många tillfällen vittnat om tuffa arbetsförhållanden. Den provisions­baserade lönen gör att många jobbar mycket för att få det att gå runt. 10–12 timmar om dagen, 6–7 dagar i veckan är inget ovanligt, enligt Transportarbetarförbundet. Färdtjänstresor är också sämre betalda än privatresor, vilket gör att en del förare undviker dem.

– Så länge politikerna går på lägsta pris vid upphandlingarna, så länge kommer åkarna inte heller att kunna betala schyst till sina förare, säger Mattias Schulstad, utredare på Transportarbetarförbundet.    

I Stockholm är Taxi Stockholm, som har kollektivavtal för sina förare, huvudkonkurrent till Taxi Kurir. Kollektivavtalet gör att Taxi Stockholm har svårt att vinna upphandlingar.

– För att upprätthålla kollektivavtalen måste vi ta ett högre pris vid upphandlingar, mellan 5–7 procent högre. Det kostar våra åkare 40 miljoner per år, säger Bawe Coskun, styrelseledamot i Taxi Stockholm.

Anders Meuller (V), ordförande i färdtjänstnämnden i Göteborg, är tacksam för det nya EU-direktivet. Vid den förra upphandlingen hävdade stadens tjänstemän att det var omöjligt att kräva kollektivavtal. Nu ser han andra möjligheter.

– Det här öppnar en dörr, säger Anders Meuller.

Carl Grufman (M), ordförande i färdtjänstutskottet i Stockholms läns landsting, vill däremot inte gripa in i frågor som han menar ska göras upp mellan fack och arbetsgivare.

– Då skulle vi ta på oss en roll som jag tror att varken sig företagen eller fackförbunden vill att vi ska ha.

Han anger också ytterligare två argument till varför hans parti inte kommer att kräva kollektivavtal för färdtjänsten. Dels att det är olagligt, vilket det råder delade meningar om. Dels att branschen består av många ensamföretagare som inte har anställda att teckna kollektivavtal med.

Transportarbetarförbundet delar inte bilden av att taxibranschen i huvudsak har ensamföretagare. Ska det vara lönsamt att ha en taxibil i en större stad måste man ha flera förare så att bilen kan rulla större delen av dygnet. I praktiken innebär det att bilägaren har anställda, menar facket.

Så säger lokalpolitikerna om krav på kollektivavtal för taxibolagen som kör färdtjänst:

 

Region Skåne

”Det är självklart för oss att de aktörer vi arbetar med har goda förutsättningar för sina anställda och där är kollektivavtalet en viktig faktor.”

Stefan Svalö (S), andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

”Jag tycker alltid att det är viktigt att se till att de som jobbar har bra villkor, därför är det rimligt att det finns kollektivavtal eller andra sociala krav som tillgodoser schysta villkor.”

Mats Persson (FP), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

 

Göteborgs stad

”Vi kommer inte att kräva något som inte har ett tydligt stöd i lagen.”

Emelie Lottenberg  (M), vice ordförande i färdtjänstnämnden.

”Ja, vi kommer att kräva kollektivavtal. Det nya EU-direktivet öppnar en efterlängtad dörr.”

Anders Meuller (V), ordförande i färdtjänstnämnden.

 

Stockholms läns landsting

”S i landstinget driver att vi ska ställa krav på kollektivavtal i alla upphandlingar.”

Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd.

”Krav om kollektivavtal strider mot gällande EU-rätt, som inte möjliggör att i offentlig
upphandling ställa krav på kollektivavtal.”

Carl Grufman (M), ordförande i färdtjänstnämnden.

 

Artiklar

Illustration och foto: Jann Lipka

Nu kommer din nya robotkollega

Kommer robotarna att ta våra jobb? Får vi vara med och bestämma vad de ska göra? Frågorna är många när digitala kolleger ­börjar dyka upp på våra arbetsplatser. Vår undersökning visar att få är oroliga men många känner att de ­behöver mer utbildning.  2019-06-03

Kim Matulin har, trots handläggarroboten, mycket telefonkontakt och möten med de personer som söker försörjningsstöd. 
Foto: Jann Lipka

Maskinen handlägger – hon beslutar

Flera kommuner har infört robotar som hjälper till med ansökningar om försörjningsstöd. Socialsekreteraren Kim Matulin i Nacka, som jobbar med en, tycker den är ett bra redskap. Men hon är tveksam till att maskiner ska fatta beslut utan mänsklig inblandning.  2019-06-03

Foto:  Jann Lipka

Som en yxa i huvudet

Synrubbningar, illamående och glödgande ­huvudvärk. Att lämna jobbet i en hast och bädda ner sig i ett mörklagt sovrum tillhör vardagen för administratören Mari Lööv och över en miljon andra svenskar. Stress och bristande kunskap om migrän gör arbetslivet till en högriskfaktor.  2019-06-03

Foto: Brombergs

”I själva verket har vi gott om tid”

För att klara framtidens arbetsliv måste vi omvärdera tiden. Det är fullt möjligt menar Bodil Jönsson i sin nya bok Gott om tid. ”Det handlar om att ändra inställning till tiden. Att försöka se det som att tiden kommer till dig i stället för att den går.”  2019-06-03

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb