×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Trollhättan har anmälts för telefonkaos

2013-10-23, Tidningenvision.se

Samtal som bryts. Ingen signal när någon ringer. Telefonstrulet har pågått i tio månader i Trollhättans stad. Värst drabbade är personalen på IT-supporten.

Samtalet kan inte kopplas fram. Så står det på displayen vid första försöket att nå IT-teknikerna Daniel Lindberg och hans kollega Eva Andersson. Nästa försök blir där­emot lyckosamt.

– Det har varit strul ända sedan Trollhättans stad bytte telefonoperatör för tio månader sedan, säger Eva Andersson som är Visionombud på arbetsplatsen.

Till supporten ringer kommun­anställda och externa kunder för att felanmäla sina datorer och få hjälp att lösa IT-problem. Men sedan Telenor tog över som operatör har många hamnat i telefonkö trots att inga linjer är upptagna.

– Vi har inte hört några ringsignaler. Ibland har de köat i en kvart. När det varit tyst för länge så brukar
vi testringa till oss själva för att se om det funkar, säger Daniel Lindberg.

– Och ibland när vi svarar så hör vi dem inte i andra änden. Vi har helt enkelt inte kunnat sköta vårt jobb. Att sitta i helpdesk och jobba innebär åtta timmars hög stressnivå, säger Eva Andersson.

Problemen har berört kommunens alla anställda. Men Visions skyddsombud har beslutat att göra en 6 6a-anmälan till Arbetsmiljöverket som bara rör supporten, för där har telefonstrulet varit extra märkbart.

– Jag förstår att det är en jätteapparat att införa ny teleoperatör för 5 000 anställda. Men när problemen kvarstår måste vi agera. Jag tycker vi fackliga ska bli bättre på att använda 6 6a-anmälningar. Det är ett verktyg som ger framgång, säger Visions ordförande Åsa Lundh Dahlqvist.

Daniel Lindberg hoppas att telefonerna snart ska fungera normalt.

– Det är tråkigt att behöva slå på stortrumman, men jag tror att det kommer att hända mer nu efter 6 6a-anmälan till Arbetsmiljöverket, säger han.

Enligt Britt-Marie Svensson, administrativ chef som har skött upphandlingen, har många problem lösts längs vägen.

– Det är stabilare nu än tidigare, men det är inte fullgott. Vi har en skarp dialog med Telenor och jag tror att vi snart ska vara i mål.

Nu har det bestämts att Telenor ska komma till arbetsplatsen i slutet av oktober och att en ny kundcenterlösning ska testas och utvärderas inom kort.

– Målet är att kunna gå i skarp drift med det nya systemet vid månadsskiftet. Vi måste bara få det här att fungera, säger Britt-Marie Svensson.

Karin Warne

karin.warne@vision.se

Artiklar

Illustration: Marie Åhfeldt

Kolla kommunernas löner

Var är snittlönen för IT-tekniker, enhetschefer och skoladministratörer högst? Tidningen Vision har sammanställt en lönekarta med medellönerna i samtliga kommuner i 23 yrken. Dra och klicka i kartbilden för att se snittlönerna i din kommun, eller välj yrkestabell under kartan.  2019-04-12

Sju skäl att gå till jobbet

Att pollinera, ordna rent dricksvatten eller ta emot 1 300 besök i månaden. Arbetsglädje kan till och med vara en begravning. Möt sju personer som drivs av att göra nytta för oss andra.  2019-04-11

Mats Erkers vill börja planera för sin pension, men har svårt att få veta hur hög tjänstepensionen blir. ”Då det handlar om en framförhandlad löneförmån så är det ju ganska allvarligt att jag inte får besked”, säger han. Foto: Rickard Kilström

Svårt planera för pension

Anställda i kommuner och regioner kan ha svårt att få veta hur stor deras tjänstepension kommer att bli. Orsaken är att uppgifterna som ligger till grund för den pensionsprognos som var och en kan göra på webbplatsen minpension.se inte alltid är fullständiga.  2019-04-09

”Det här gör att vi känner oss mer motiverade och uppskattade”, säger den medicinska vårdadministratören Inger Lindblad. Foto: Alexander Von Sydow

Tillägg ska locka folk

De medicinska vårdadministratörerna på akutkliniken på universitetssjukhuset i Örebro har två tuffa somrar bakom sig. Orsaken är brist på vikarier.  2019-04-09

Till arkivet

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb